> En ook niet vergeten ...
>
> Frisians / Fresones o.i.d. zou in de 6e, 7e, 8e,
> ... eeuw best wel eens een synoniem kunnen zijn
> voor 'internationale handelaren' ongeacht waar ze
> vandaan kwamen.
>
> Zie b.v.:
> On the use of the word ‘Frisian’ in the
> 6th-10th centuries written sources: some
> interpretations
> (Stéphane Lebecq)
Nou wil ik graag openstaan voor een verfrissende suggestie.... en ja, het gebeurt wel eens dat een bepaalde 'stam' of 'natie' voor iets anders kan staan ("met de Franse slag" )....
....maar.....
Lebecq gebruikt 'Frieslands oudheid' als bron. Dat is een werk waarin naar mijn mening gewerkt wordt vanuit de gedachte 'we hebben altijd al gedacht dat die namen bij dit gebied hoorden, dus is het zo'. Echt bewijsdrift dat het ook zo is, lijkt Halbertsma volgens mij nou niet echt te voelen.
Neem nu dit stukje "
We must remember that, from the 5th-7th centuries, the Frisians knew an expansion that led them from their original land, located on the eastern shores of Lake Flevo or Almere (the Zuyderzee of Ijsselmeer) eastward to the mouth of the Weser and, sporadically, beyond; and westward to the great delta of the Rhine, the Meuse and the Scheldt (Fig 11.1). This included all the Zeeland Islands (Lebecq 1983a, 105-11;Halbertsma 1982).".
...hoe? maar...hoe weet hij dat? Welke bronnen? Ik vind het moeilijk om dan met een open mind door te blijven lezen. Zelfs al staat er ergens het woord Schelde