> Dit zou wel eens het begin geweest kunnen zijn van
> de Friese laken-industrie die blijkbaar ten tijde
> van Karel de Grote al actief was en die later
> leidde tot de grote welvaart van Brugge, Gent en
> Antwerpen. ‘Fries laken’was een belangrijk en
> veelgevraagd handelsartikel. Dit weefsel werd
> Fries genoemd omdat de handelaren Friezen waren,
Leuk om te horen

.
Nu na een tijdje
terugkijk, vraag ik me wel af of 'pallia Fresonica' toch niet voor 'Fries laken' staat. Niet laken uit de kust van de Noordelijke Nederlanden, maar uit de kust van Vlaanderen. Als in: Fries laken komt dan uit het gebied van de 'Fresones' of 'Frisii' (als we die voor dezelfde mogen nemen). Het zou dan zijn 'laken dat gemaakt en/of verhandeld werd door Fresones/Frissi'.
Maar als het om Fries Laken gaat, moet het dan geen 'pallia Fresonorum' zijn (als ik hier correct vervoeg.....wat ik mij sterk afvraag. Sorry docent Latijn, het is al zo'n tijd geleden

). Pallia fresonica zouden dan mantels met een mooie decoratieve rand zijn of
helemaal geborduurd ('een extra krullende laag bovenop een basis laag'). Zoals ik eerst schreef.
....maar dan lees ik toch weer hier in de Acta Sanctorum een '
Gens Fresonica'. Dat lijkt me toch geen volk met een rand.
Toch maar laken van de Friezen dan? Dat in hoog aanzien stond vanwege de hoge kwaliteit van de stof? Zie ook het latere '
Leids Laken' e.d. Verder blijft ook de 'Saga Fresonica'
(zie hier) in mijn hoofd hangen. Tegenover een Sagum Gallicum. Dat lijkt dan toch echt wel weer etnisch/geografisch....
Als ik bovenstaande combineer met wat ik op het Wikipedia lemma van
de Lakenindustrie te lees:
De lakennijverheid had de neiging zich in bepaalde gebieden te concentreren, zoals Noord-Frankrijk, Vlaanderen en Holland. Tussen 1150 en 1400 vond de voornaamste productie plaats in diverse Vlaamse steden, maar na 1400 groeide de lakenindustrie van Leiden uit tot de belangrijkste in Europa.
....dan zie ik voorlopig: laken van hoge kwaliteit uit Noord-Frankrijk/Vlaanderen en/of mooi versierd/geborduurd.