> Hoe heb je dit weer gevonden! Het finale woord in
> deze kwestie. Wat een grondig onderzoek, valt
> niets aan toe te voegen.
Lolke is een super sneuper
. However, I
disagree
Niet wat betreft het overzicht dat van Gorp geeft van de Noordelijke Nederlanden. Nergens anders kom ik vooralsnog zo'n overzicht met details tegen. Ook niet wat betreft het langslopen van andere visies: nergens anders kom ik zoveel argumenten op zo'n plaats tegen. Het is mooi boek om door te lezen.
Maar wel ('the disagreement') met betrekking tot het trekken van de conclusie: van Gorp geeft zelf aan hoe groot de rol van conservering is. Het weinig terugvinden in de bodem van Vlaanderen is - in verhouding tot het wel terugvinden in terpen en wierden van Friesland en Groningen - met betrekking tot wol geen sterk argument. Dat geldt ook voor het materiaal dat je nodig hebt voor weven: dat kan met houten raamwerken of touwen met twee stokken. Als die niet geconserveerd worden, dan vind je daar niets van terug. Spinsteentjes zijn voor weven niet per sé nodig.
De conclusie "
dus kwamen de Friese mantels uit de Noordelijke Nederlanden, niet uit de Zuidelijke" gaat mij een stap te ver. Wel wil ik de conclusie trekken dat er ook aan de noordelijke kusten op sommige plaatsen textiel werd geproduceerd op 'huiselijke schaal'.