Van Mostert was dit wel te verwachten. In zijn
boek over Bonifatius komt hij ook alleen met het 'conventionele' verhaal. Dat weet ik want ik heb het gekocht. Volgens hem is Bonifatius bij Dokkum vermoord. Dat dit twijfelachtig is - in de oudste teksten staat Dockynchirica, in de pagus Hostraga - kom je in dit boek niet tegen. En als je Mostert hiermee zou confronteren dat zou hij vermoedelijk zeggen dat deze pagus als Oostergo geïdentificeerd moet worden. En dat Dockynchirica uiteindelijk Dockinga werd. En dat is toch Dokkum. Dat is immers het ´conventionele´ verhaal. Ik vind het jammer dat een recente auteur (uit de wetenschap) die schrijft voor ´mainstream readers´ niet eens de moeite neemt om aan te geven waarom hij vindt dat de moord toch echt bij Dokkum gezocht moet worden. Zelfs als de lokalisatie van Duinkerken om verschillende
redenen meer steekhoudend lijkt. Graag zou ik van een professor horen waarom bijvoorbeeld Albert Delahaye er helemaal naast zat. Op dit moment snijdt voor mij
Occam's razor hele stukken van het traditionele verhaal aan flarden. Het traditionele verhaal wordt met kunst en vliegwerk (lees: bijzondere aannames) overeind gehouden terwijl een alternatieve theorie als die van Delahaye in al zijn simpelheid doodgezwegen wordt door mensen als Mostert. Erg jammer.