Home · Forum · Regels · Artikelen · Links
Nifterlaca
Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Re: Nifterlaca - Nifter, naast en Aefter

22 juli 2010 21:57
Nog wat meer over Nifter dat 'naast' of 'nabij' zou betekenen. Nifterlake zou dan 'Naast het water' kunnen betekenen. Net als 'Aefterlacum'. In een vorig betoog had ik het volgende gevonden:

- Blok verhaalt in een review van Gysselings toponymie, over Schönfeld's verklaring (nifter als bijvorm naast neven). Daar is hij het niet mee eens. Nifterlake zou naar Nifterick verwijzen.
- in een nummer van de Gelderlander staat de zinssnede: 'Nifter (= neven) en ick (= water), dorp aan de rivier.' in het kader van Nifterick.
- en Nigtevecht is volgens A.L.P.Buitelaar. '"Deze naam is samengesteld uit de bestanddelen nifter- en Vecht, hetgeen tezamen de betekenis heeft van 'langs de Vecht'.".

Schönfeld en Buitelaar lijken dus te weten dat 'nifter' iets van nabijheid/volgorde uitdrukt. Maar waar hebben ze dat vandaan. Hans Kreijns vindt het een aanname.....

Tot nu toe kan ik online nog niet het voorzetsel 'nifter' in een etymologisch woordenboek vinden.

Uit de Etymologicum Teutonicae Linguae uit 1972 van C. Kiliaan vind ik wel:

Neffend, neuend.
Iuxta, propè, secus.

Ook vind ik daar:

Nichte, niechte.
Neptis. & Consanguinea, cognata. gal. niepce: ital. nezza: his. nieta: ang. nece.

Nipte, nepte.
Nepeta, calamintha: vulgò herba cattaria. gal. nepte: ital. nepotella.

En nu is nift volgens mij Fries voor nicht. Het schijnt trouwens vaker te gebeuren dat 'Nederlanders' van een 'f' een 'ch' maken. Zoeken op nift. Zie ook 'after' en 'achter'.

Neef, nicht, nevens, neffens en dus wellicht 'nifter' zijn dan termen voor 'naast'?

Dit is echter giswerk.......

Wellicht is 'Nifter' of 'Niftar' een verschrijving en stond er *kuch* gewoon 'æfterlake'. Zo vaak zijn we 'Nifterlaca' niet tegengekomen.

Waar zijn de taalkundigen als je ze nodig hebt (in de papieren bibliotheek vermoed ik winking smiley )......

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/07/2010 22:40 door Weetgierig. (bekijk wijzigingen)
Onderwerp Auteur Gepost

Nifterlaca

hans kreijns 19 juli 2010 18:05

Re: Nifterlaca

hans kreijns 20 juli 2010 16:45

Weetgierig 20 juli 2010 22:16

hans kreijns 21 juli 2010 20:41

Weetgierig 21 juli 2010 22:05

Re: Nifterlaca - Nifter, naast en Aefter

Weetgierig 22 juli 2010 21:57

Lolke 09 augustus 2021 17:28

Weetgierig 20 juli 2010 20:38

Lolke 20 juli 2010 21:48

Weetgierig 20 juli 2010 22:24

Lolke 23 juli 2010 14:16

Weetgierig 23 juli 2010 20:53

Re: Nifterlaca - IJpelaan, Den Besten en Semafoor

Weetgierig 23 juli 2010 21:05

Lolke 23 juli 2010 21:11

Weetgierig 23 juli 2010 21:20

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen