Chamavii Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een leuke kaart. Ik heb mijn twee Jordaanse
> vrienden gevraagd of ze er iets van konden maken.
Leuke actie!!
> In eerste instantie begon het met: dit is vreemd
> Arabisch! Het lijkt wel Aramees.
Da’s raar. Al-Idrisi was afkomstig uit Ceuta (tegenwoordig Spaanse enclave in Marocco, tegenover Gibraltar).
Misschien is het een probleem dat alles omgezet is naar Latijns schrift.
Ik vermoed dat dit door Konrad Miller is gedaan.
Het manuscript in de Bibliothèque National de France (Arabe 2221) is in Arabisch schrift.
De verschillende pagina’s zijn in zeer hoge resolutie in te zoomen en de interessante bladen zijn
307v-308r.
Je kunt zelfs een stukje code genereren naar een zelf te bepalen uitsnede (Je moet dan eerst ‘schakelen’ via het vergrootglas linksboven.
Muḥammad ibn Muḥammad al-Idrīsī . Nuzhat al-muštāq fī iḫtirāq al-āfāq
Source: gallica.bnf.fr
Het manuscript is helaas enigszins gehavend, maar misschien kunnen je vrienden dit Arabisch schrift beter lezen?
> - Atrigus - Tongres (Tongeren)
Miller geeft hier ook Tongeren, maar dat vond ik vreemd en maakte er Maastricht (tricht) van, met vraagteken.
> - Sarüi - (de hoofd rivier) ?
De hoofdstroom van de Rijn? Van de Maas? Schelde?
>
> Hier past de kleine kaart tussen. Het lijkt er op
> dat het gebied wat Nederland moet zijn niet op de
> kaart ligt. Tenminst (onder water ligt) Er is een
> heel groot meer / water in het Ard Afrizia
> Alamanin. Met allerlei rivieren.
Raar eigenlijk dat dit op de grote kaart niet terugkomt.
Ik zie hier overigens geen ondergelopen ‘Nederland’ in. Het meer is geheel door land omgeven.
> - Nahr Arin (arnu) - A-rin - Rijn (arnu - zijrivier)
Zijrivier van de Rijn? De Main?
Zou de naam ‘nah murin’ de betekenis Main kunnen hebben?
Het lijkt er sterk op dat de namen verwisseld zijn, de ‘nah murin’ stroomt namelijk uit de richting van de Alpen - bij ‘basla’ dat voor mijn gevoel Basel moet zijn.
Maar met de naamsverwisseling van de rivieren is ook minstens Keulen meeverhuisd.
‘maiansa’, volgens mij Mainz, ligt dan weer wel keurig bij de splitsing van deze rivieren.
'kamrai', stroomopwaarts van 'kolunia' aan de 'nahr arin (arnu)' intrigeert mij nog wel.
Hoewel een associatie met Cambrai / Kamerik bijna vanzelf opkomt, kan dit volgens mij echt niet.
Bij Miller kan ik niks terugvinden.
>
> Astrik - Adalbert. Ze vroegen aan mij of er een
> oude plaats in België of Nederland is met Adalbert.
> Waarop ik moest denken aan Egmond met de St.
> Adelbert abdij. Zou het mogelijk zijn dat ze
> Egmond bedoelen. Mijn Jordaanse vrienden zeggen
> dat ze Astrik niet met Utrecht kunnen vertalen.
Dit is verrassend! Astrik - Adalbert, daar zou ik nooit opgekomen zijn. En Miller dus ook niet?
Egmond is dan misschien geen rare gedachte, gezien ook de ligging vlak bij de kust, maar die rivier die er vlakbij uitmondt doet me dan weer twijfelen.
Zou er toch een verband met Utrecht te leggen zijn via Adelbold (II)? De eerste prins-bisschop en bouwer van de voorganger van de huidige Domkerk?
> Een leuke puzzeltocht.
Nou en of!
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.