En? Of het de moeite waard was? JA ZEKER!!
Als je er alleen al naar toe gaat om bepaalde speciale voorwerpen te bekijken... JA ZEKER!!
Als je er naar toe gaat om een bevestiging te krijgen van de traditionele kijk op de zaken... JA ZEKER!!
Als je het leven van alledag wil leren kennen in verschillende thema's.... JA ZEKER!!
Maar als je een beeld wil krijgen van de geschiedenis van Friezen en Franken en de relaties onderling....Waarom bepaalde interpretaties.... Nee.... Niets.
Laat ik maar beginnen met aan te sluiten op een discussie over runen elders op het forum.
Hier de foto van de zwaardschede dat pas in 1996 bij Bergakker werd gevonden:
(klik op de foto voor supergroot formaat)
Ik had al moeite met het terugvinden van die dubbele v als runenteken, er er zijn volgens
Wiki meer mensen die er moeite mee hebben, toch zou het een inscriptie zijn, Frankisch nog wel liefst, uit ca 425-450...
De inscriptie:
Laat de discussie maar losbarsten....
Nu we toch in de vroege 5de eeuw zitten, wat te denken van het 10-jarige jochie van Utrecht? Die is gevonden met de steel van een volwassen francisca in zijn hand. Zijn 11-jarig vriendje?/broertje? ligt nog in depot. Beide graven waren buitengewoon rijk voor jongetjes-graven. Maar of het een bewijs was dat Utrecht in die tijd wat voorstelde? Ik kan me ook voorstellen dat het Saliers waren op doorreis naar Doornik, ziek werden, stierven, en begraven werden waar ze doodgingen... Dat was toevallig in Vetus Traiectum...
(klik op de fotos voor supergroot formaat)
En dan natuurlijk één van de topstukken! Het gevest van Childerik...
Speciaal voor Dagobert:
Speciaal voor Joep Rozemeyer:
Speciaal voor mijzelf:
Speciaal voor ons allemaal:
En helaas geen foto van het muntje of de muntjes van Audulf....

Véél te ver weg, geen mogelijkheid om te bestuderen... Heel jammer.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/05/2014 11:32 door Lolke. (
bekijk wijzigingen)