Erik Springelkamp Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vorenus Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ook staat voor mij als uitgangspunt dat die
> > splitsing Rijn-Waal toentertijd algemeen
> zuidelijk
> > van Herwen was gezien de beschikbare info. Of
> is
> > dat aspect nog rijp voor discussie ?
>
> Ergens binnen de driehoek Herwen - Elten - Kleef
> zou ik zeggen. :-)
Ik zoek het meer in de driehoek Lobith - Schenkenschans - Tolkamer. Uit Wiki tekende ik op dat in 1222 tolrecht werd verleend aan Gelre alwaar een 'Tolhuys' werd gebouwd (hier ontstond Lobith). In 1307 werd de tolheffing verplaatst naar Schenkenschans en nog weer later ging het naar Tolkamer.
Dat speelde zich dan welhaast af in de naaste omgeving van die splitsing want er diende immers toezicht te kunnen zijn op de scheepvaart.
Het zoekgebied lijkt me dus wat kleiner daar ik niet aanneem (na ja) dat de Rijn-Waal zich zo kort na de Romeinse tijd vele kilometers verplaatste. Het castellum 'Carvio' zal wat hoger gelegen hebben op een toenmalige stroomrug en hoeft zich niet direct op de splitsing zelf hebben bevonden, het ging erom de toegang naar die strekdam te beveiligen.
En dan kom je m.i. in de omgeving Tolkamer-Lobith terecht. Maar goed, interpretatie dus want ik weet niet hoe laag/hoog die omgeving was t.o.v. de rivieren.
Hopelijk wordt in de omgeving Herwen - Tolkamer - Lobith ooit wat 'Romeins' aangetroffen want ik ben bang dat die Romeinse splitsing niet zal worden gevonden.
Servus,
Vorenus