Vorenus Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een laatste (?) aanvulling
> Een m.i. mogelijke locatie van de 'Romeinse'
> splitsing Rijn-Waal lijkt pal onder het huidige
> Lobith te kunnen zijn. Zie hiertoe ook in
> navolgende link waaruit dit kan worden opgemaakt,
> zie o.a. kaart "Waal 1520"
>
> [
www.wildernis.eu]
>
Naar mijn mening is het (nog) niet mogelijk om de 'Romeinse' splitsing van Rijn en Waal exact aan te wijzen.
Zo'n kaart van 1520 gaat ook niet verder terug dan pakweg 500 jaar. In de daaraan voorafgaande 1500 jaar kunnen er nog drastische wijzigingen hebben voorgedaan in de loop van de rivieren.
Ik ben eens wat gaan snuffelen over gegevens van de Rijn aan de Duitse kant van grens.
Heel veel heb ik nog niet gevonden, maar wel de volgende figuur van de website van
Naturschutzzentrum im Kreis Kleve e.V. (onder Landschaftentwicklung):
Zie het enorme verschil tussen de veronderstelde loop van de Rijn in de 16e eeuw met die in de 13e eeuw.
Interessant is de ombuiging naar het zuiden bij Emmerik. Ik acht het daarom heel goed mogelijk dat de dekanaatsgrenzen die ik op
mijn kaart heb gezet
n.a.v. de gegevens van MWB, werkelijk langs de toenmalige Rijnbedding liepen.
Maar ook als we zouden weten wanneer die grenzen zijn vastgesteld dan zitten we nog ongeveer een millennium na de Romeinse tijd.
Voor het Nederlandse gebied is die onzekerheid niet minder vrees ik.
Laat ik nog eens verwijzen naar
de afbeelding die René Voorburg plaatste, gemaakt op basis van de dataset van Cohen et al.
Zolang je maar binnen het donkerblauwe blijft, kan het allemaal (d.w.z. ca. 1900 jaar geleden).
Pas als er meer specifieke geologische gegevens beschikbaar komen, zoals onlangs onder Lent bij het graven van de nieuwe nevengeul van de Waal, kunnen we het gebied waar de splitsing lag verder inperken.
Groet,
Dagobert
P.S.: een terzijde: Op de website www.wildernis.eu staat een interessant artikel dat ik jaren geleden al eens heb gedownload:
De Verzonken Stad - De ligging van Romeins Nijmegen (misschien ken je het al).
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.