Beheerder
Registratiedatum: 15 jaren geleden
Zo, zo, je hebt weer goed je best gedaan
Ten aanzien van de plaats van de splitsing:
Een groot probleem blijft naar mijn mening dat historische gegevens over de loop van de Rijn niet ver genoeg terug gaan om enige zekerheid te verkrijgen over de plek van het splitsingspunt van Rijn en Waal in de Romeinse tijd.
Inmiddels vraag ik me ook af of er niet meerdere splitsingspunten geweest kunnen zijn.
Ik vond nog een leuke animatie over de rivierlopen in de Gelderse Poort van 1500 tot 2000, getiteld ‘Dansende Rivieren’:
Nogmaals een illustratie van de dynamiek van dit rivierenlandschap.
Die dynamiek zal in de voorafgaande 1500 zeker niet minder zijn geweest, zeker toen er nog nauwelijks sprake van dijken was.
De plaatsen van tolheffingen leken mij in eerste instantie wel erg interessant.
Die bij Schmithausen gaat terug tot in de 11e eeuw. Dit lijkt me op zich wel afdoende bewijs dat de Kellener Altrhein toen nog een aktieve arm van de Rijn moet zijn geweest.
Ik heb de plaats van die tol toegevoegd op mijn kaart.
Volgens mij zegt zo’n tolplek op zichzelf niet veel over de plek van de splitsing van Rijn en Waal, tenzij dat er nadrukkelijk bij vermeld zou zijn.
Er werd namelijk op veel plekken langs de Rijn tol geheven.
Als je het plaatje (figuur 4) in de ‘Duffelt special’ van Numaga (1975) boeiend vindt, dan kan het niet anders of je moet zo ongeveer gaan kwijlen bij het proefschrift van Willem Willems uit 1984 Romans and Batavians. Dat staat namelijk vol met reconstructies van het oostelijke rivierengebied.
Over (H)Arenatio:
Jan Verhagen in zijn artikel De Gelderse limes herzien (Archeobrief 17.3, sept 2013) wijst Rindern als identificatie van (H)Arenatio af.
Dit op grond van een probleem met de afstand naar Burginatio (Altkalkar), zowel op de Peutingerkaart als in het Itinerarium Antonini. En hij laat meetellen dat de (beperkte) vondsten in Rindern geen militair karakter hebben. Hij plaatst (H)Arenatio bij Qualburg ten zuidoosten van Kleef.
Over de zin van een moles, een agger en een fossa
In hoofdlijnen ben ik het hier met je eens. Wegens tijdgebrek laat ik het nu ook hierbij. Kom er later mogelijk nog op terug.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.