Dagobert Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lolke Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Conclusie: Vanwege al die Rijn-slingers is het
> > mogelijk dat de splitsing van Rijn en Waal veel
> > verder in Duitsland lag en is het ook mogelijk
> dat
> > de Lange Renne het Drusus kanaal is
> >
> >
>
> Er is natuurlijk altijd veel mogelijk. Maar zeker
> zo belangrijk is de waarschijnlijkheid van de
> diverse mogelijkheden.
>
> Net als Vorenus ga ik niet voor een splitsing van
> Waal en Rijn veel verder Duitsland in. Ik acht dat
> niet erg waarschijnlijk.
Jullie kunnen heel goed gelijk hebben. Maar op basis waarvan? De Rijn toont een typische
Delta (in dit geval een getijdendelta). Met vele mondingen en parallelle takken die zich splitsen en weer samenkomen. Waar mag je het begin van al die splitsingen bij de Rijn plaatsen in de antieke tijd? Dat weet niemand, en dan kan niemand zeggen dat het waarschijnlijk niet veel verder in Duitsland lag. Wat je wel kan zeggen is dat tegenwoordig
de delta 3 kilometer van de Duitse grens begint. En dat het heftig slingeren van de Rijn aantoonbaar veel verder Duitsland in lag.
Stel dat de Oude Waal stang en de Oude Rijn stang gelijktijdig bestonden / stromend water afvoerden, dan is de splitsing van de Rijn echt wel een heel stuk eerder geweest.
Dus vraag me echt af of "niet erg waarschijnlijk" eigenlijk "zeer waarschijnlijk wel" moet zijn.
Die nu nog zichtbare Oude Rijn stang is niet de meest noordelijke tak van de Rijn geweest. De meest noordelijke tak liep
vlak onder Doetichem!
....de Rijn. De oorspronkelijk wild meanderende rivier stroomde ooit vlak langs de plek waar de stad Doetinchem nu ligt.
Vervolgens verplaatste hij zich in westelijke richting. Een zijarm van de Rijn kwam in de stroomgeul te liggen en is daar nu nog aanwezig in de vorm van de Oude IJssel
Het verhaal zegt niets over ouderdom van die tak, en al helemaal niet of er ergens oostelijk van Emmerich een vertakking was. Maar dat laatste is wel waarschijnlijk