Als de Lange Renne nou ns het begin is geweest van een serie kanalen? Die gegraven zijn door gebruik te maken van de natuurlijke laagten in het landschap, gemaakt door rivierbanen die wellicht al lang niet meer bestonden. Waar mogelijk gebruik makend van nog wel water bevattende oude Rijn-stangen waar het water niet of nauwelijks nog stroomde.. Om zo bij de Oude IJssel uit te komen? Zou er iets in het landschap herinneren aan die route?
Loop maar even mee in mijn fantasietje:
Helaas heeft Duitsland voor zover ik weet niet zo'n fijne Actueel Hoogtebestand
Viewer als wij. Dus is het vooralsnog behelpen met Google Maps.
Vanaf de Lange Renne zou Drusus de Sonsfelder Schlinge hebben kunnen volgen. Die bevat nog steeds water.
Dan heeft hij mogelijk tussen Rees en Halderen een tweede fossa hebben kunnen laten graven. In het ovaal is een recht lopend water te herkennen dat min of meer richting Bienener Altrhein loopt. Deze toont een bocht naar rechts in de richting van Megchelen. En daar kunnen we eindelijk kijken in de Nederlandse AHN viewer of er een oude bedding van een rivier of kanaal zichtbaar is.
Het mooie is, dat die inderdaad zichtbaar is. Ten oosten van Megchelen loopt iets dat uiteindelijk aansluit op de Oude IJssel bij Gendringen.
Alles onder de meeste voorbehoud uiteraard. Maar m.i. leent het landschap zich hier voor het graven van een reeks kanalen zonder veel verval.
Heb nog gezocht op internet of er hier romeinse vondsten gedaan zijn en dat blijkt inderdaad het geval. Op zich zegt dat ook weer niet al te veel en van de datering van die vondsten kan ik nog niet veel vinden, maar het kan evt een ondersteuning bieden.
Met vriendelijke groeten, Lolke