Ik heb inderdaad veel gelezen over de Lippe en de Romeinse aanwezigheid aldaar. Echter een verbinding tussen Lange Renne en (Oude) IJssel is (in mijn ogen) pas lucratief indien de verbinding Zutphen-Deventer heeft bestaan. Zie de kaart hieronder, ik heb de mogelijkheid van de Lange Renne ook even in het plaatje getekend.
Als het tracé Zutphen-Deventer niet zou bestaan, is de tijdsbesparing met zo’n Lange Renne nu niet heel veel. In een situatie zonder Zutphen-Deventer verbinding zou wanneer de Lange Renne bevaart wordt, je de (Oude) IJssel op kunnen varen richting Doesburg om vervolgens weer naar Arnhem af te zakken. Je wint er eigenlijk weinig mee zonder de verbinding van Zutphen-Deventer. Misschien dat je de oer-Berkel een stukje op kan varen maar niet veel verder. Kortom, het kan zeer zeker, en heb er persoonlijk ook al het e.e.a. over gelezen (ik geloof zelfs nog naar aanleiding van jouw bericht jaren terug), MITS de verbinding Zutphen-Deventer bestaat (voor mij persoonlijk dan). Maar de opmerking is terecht dat het werken betreft en niet een enkel werk!
Een andere mogelijkheid ligt bij Zwolle, in het document van Dagobert wordt deze plaats gelinkt aan de IJssel, maar dat is niet het geval. Zwolle ligt namelijk aan het Zwarte Water, waardoor een verbinding tussen IJssel en Zwarte Water ook mogelijk lijkt met een gracht. De Sethe (van Meppel) ligt weer aan het zwarte water. Vandaar ik ook graag plaatjes maak, de situatie was mij eigenlijk compleet onduidelijk.
Tevens heb ik even de Utrechtse Vecht van Dagobert ingetekend (nogmaals, die Eem is speculatie). In mijn beleving is de Utrechtse Vecht trouwens een omweg….. Zie verder de rode lijnen met Drusus mogelijkheden.
Tot slot heb ik ook het punt even aangegeven waar die votiefsteen met de vermelding van de”moles” aangegeven te Herwen, ten behoeve van het kaartje.
Ook heb ik even het hoogteprofiel opgezocht van het tracé Zutphen-Deventer (Actueel Hoogtebestand Nederland), daar zie je mooi de waaiers inderdaad van de IJssel, maar ook dat het daar behoorlijk heeft gerommeld zullen we maar zeggen;
Nou ja, oordeel zelf maar, vriendelijke groet