Dag Vorenus, het doet me goed je analyse te lezen, het staat altijd vol met interessante gegevens. Ik heb wel een vraag over de Utrechtse Vecht, ik kom veel documenten tegen (uit recente tijd) waarop wordt aangegeven dat deze zo'n 3500 jaar geleden aansloot op het oer-IJ. Daarom had ik in eerste instantie deze ook als rivier afgebeeld, de noordelijke Rijntak welteverstaan. Ik twijfel persoonlijk of deze Utrechtse Vecht toen al in verbinding stond met het Flevomeer.
Wiki/NL, vet is van mij;
De Vecht ontstond rond 600 v.Chr. als deel van de Rijndelta en bovenloop van het Oer-IJ.
In de Romeinse tijd was de rivier bekend onder de naam Fectio. Het meest zuidelijke stroomgebied kenmerkte zich door de afsplitsing van de Vecht van de toenmalige Rijn ter hoogte van het Romeinse fort Fectio. Die splitsing verschoof in de loop der tijd enkele kilometers noordelijker richting of wellicht zelfs bij het fort Traiectum. Naast dat fort woonde inheemse bevolking. Duidelijke archeologische sporen van bewoning in het stroomgebied daar noordelijk van ontbreken maar aangenomen wordt dat de oeverwallen en stroomruggronden wel bewoond waren.
Na het vertrek van de Romeinen rond 270 n.Chr. volgen ongeveer vier eeuwen waarin sporen van mensen ontbreken. Gaandeweg werd ook door de uitbreiding van het Flevomeer de directe verbinding met het IJ verbroken en mondde de Vecht in dit meer, later de Zuiderzee.
Kortom, de Vidris (= Overijsselse Vecht dus weldegelijk bekend bij de Romeinen) en later de IJssel stonden in mijn optiek in verbinding met het Flevomeer, niet de Utrechtse Vecht. Doordat de IJssel teveel water te verwerken kreeg werd het Flevomeer groter en kwam in de baan van de Utrechtse Vecht te liggen. Tenminste, zo lees ik het....
Ook wil ik de opmerking dat de vindplaats van het Romeinse kamp bij Arnhem mij eigenlijk ook suggereert dat deze aan de monding van een bevaarbare rivier lag, de IJssel dus.
In de categorie sprookjes wil ik trouwens ook nog graag vermeld hebben dat delen van de IJssel ook Drususgracht of Nieuwe IJssel werden genoemd in de 16e eeuw.
Maar goed, ik ben ook geen expert uiteraard en sluit zelden iets uit. Bedankt voor de gewaardeerde uitwerking betreffende Drusus.
Vriendelijke groet
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/01/2018 18:39 door Johannes. (
bekijk wijzigingen)