Hallo Johannes,
Jullie gaan snel vandaag. Ik was nog bij de mail van 13:18. In de
Atlas van Nederland in het Holoceen was me het gedoe met de IJssel tussen Zutphen en Deventer al opgevallen. Tot en met p.47 is er geen waterloop tussen het noordelijke en het zuidelijke deel van de IJssel. Van dat zuidelijke deel lijkt al het water tenslotte in de Rijn te vallen, zo ongeveer bij Renkum als ik het goed zie. Volgens de jaartallen boven de kaarten was dat in 3850 v.Chr. nog zo. Dan springen we naar de situatie van 2750 v.Chr. en dan blijkt er wel een water te lopen tussen de plaatsen waar later Deventer en Zutphen zullen verschijnen. Maar op de kaart daarna (1500 v.Chr.) is dat water weer weg. De volgende 1000 jaar blijft dat zo, want op p.59 (500 v.Chr.) is er nog steeds geen water. Echter, in de eerste eeuw van onze jaartelling is het blijkbaar weer terug gekomen, zoals p.63 ons leert. En daarna blijft die verbinding bestaan, zoals de kaarten van 800 n.Chr., 1500 n.Chr. en 1850 n.Chr. laten zien. Ik maak hier uit op dat de bodemkundigen er nog niet echt uit zijn en ik besteed er nog maar niet te veel aandacht aan.
Over het feit dat je niet bekend bent met
SEMafoor hoef je je niet te schamen. Ik weet zeker dat sommige bezoekers van dit forum je een kennismaking zouden afraden.
SEMafoor is het enige tijdschrift dat elke opvatting over het verleden (binnen de voorgeschreven ruimte en periode) durft te plaatsen. Voor wie dat niet gewend is kan de inhoud wel eens schokkend zijn. Anderzijds geeft
SEMafoor je de kans om aan te tonen dat bepaalde opvattingen (volgens jou) fout zijn. En om er zelf een ander (eventueel schokkend) denkbeeld tegenover te stellen.