Ik wou graag nog 1 opmerking plaatsen waarom ik zo kort door de bocht ging met mijn vorige bericht. Bij stad Almere in het Kotterbos zijn Romeinse vondsten gedaan o.a. een houten constructie uit de 1e eeuw na Christus (het hout is gedateerd). Dit suggereert mij dat het Flevo Meer toendertijd nog helemaal niet zo ver gestrekt was.
"Het gaat om potscherven in Almere Haven, een schedel uit de Romeinse tijd in Poort en planken in het Kotterbos." Over de laatste vondst was lange tijd discussie wat het voor planken waren. "We dachten eerst een Romeinse wachttoren, maar dat na onderzoek lijkt het meer op onderdelen van een pier die in het water lag. De kruishoogte van de planken is namelijk te hoog."
Tot voor kort dachten we dat heel Almere in de Romeinse tijd onder water lag, het Lacus Flevum. Het wordt echter steeds duidelijker dat het Flevomeer het niet één groot meer was, maar een aaneenschakeling van kleine meren die uiteindelijk bij de Vlie in de Waddenzee uitmondden.
Kotterbos ligt zo’n 16 kilometer ten noorden van de huidige Utrechtse Vechtmonding. Ik lees dus (of interpreteer) dat Almere op land gelegen lag ten tijde van de Romeinen en niet is verzopen in het Lacus Flevo. Anders is het lastig een steiger/wachttoren bouwen lijkt me.
Ik besef me wel degelijk dat ik in de rats ben gekomen met de verschillende Romeinse beschrijvingen in het delta-gebied m.b.t. Flevo/Flevum. Maar ik heb me eigenlijk, en zoals bijna altijd, geconcentreerd op archeologische vondsten en rivierlopen in plaats van Romeinse verhalen (die soms tot vaak moeilijk met elkaar stroken). Zodoende had ik origineel de kaart opgesteld, vrij van Romeinse besmetting zullen we maar zeggen, waarbij de Utrechtse Vecht (misschien via een oer-IJmeer) aansluit op het oer-IJ. Ik ben wel van mening dat dit een matig gangbaar riviertje was, juist door het aansluitende oer-IJ.
Nou ja, misschien ga ik veels te kort door de bocht, niets is immers uitgesloten, maar dat kan en mag op een forum lijkt me.
Ik ga effe een pauze inlassen