Zo ik het begrijp was het gedeelte van de IJssel tussen Doesburg en Arnhem/Westervoort de benedenloop van de (Oude) IJssel, voordat de waterscheiding tussen Zutphen en Deventer doorbroken werd (zie ook
Zand in Banen). Het lijkt derhalve uitgesloten dat Drusus deze waterweg gecreëerd heeft.
Kennelijk stuwde de Rijn bij hoge waterafvoer regelmatig water in deze zijrivier, tegen de afwatering in. De overstromingen die hiermee gepaard gingen hebben mede bijgedragen aan het definitief doorbreken van de waterscheiding tussen Zutphen en Deventer, ergens gedurende de vroege middeleeuwen.
Een en ander sluit niet uit dat er tussen Zutphen en Deventer door Drusus een kunstmatige waterverbinding is gegraven. Bewijs daarvoor ontbreekt helaas.
Stel (hypothetisch) dat Drusus een vaarverbinding wilde tussen Vetera/Xanten en een Flevomeer, omdat hij dan (hypothetisch) via die route de Waddenzee zou kunnen bereiken.
Dan lijkt mij de allerbeste optie om een kanaal aan te leggen tussen Zutphen en Deventer.
Eveneens een kanaal aanleggen in het gebied ten noordoosten van Xanten om daar de Oude IJssel te bereiken vanaf de Rijn lijkt mij dan een tamelijk zinloze bezigheid.
De speculaties rondom de ‘Lange Renne’ vind ik bovendien nogal moeilijk te verteren, omdat er nauwelijks zicht te krijgen is op de leeftijd van al die oude Rijnstrangen in het gebied ten noordoosten van Xanten. Hoe zag dit gebied er uit in de (vroeg) Romeinse tijd? In het verleden heb ik al vaker gezocht naar gegevens die daar enig licht op kunnen werpen en naar publicaties die deze problematiek behandelen, maar altijd tevergeefs.
Een bijkomende vraag is voor mij de bevaarbaarheid van de Oude IJssel.
Een Drususkanaal bij de Utrechtse Vecht lijkt mij best nog een reële optie. Om een Flevomeer te bereiken lijkt het een omweg (dan beter langs Zutphen/Deventer), maar wat weten we nu feitelijk over een doorgang van een Flevomeer naar de Waddenzee?
Als die doorgang er niet was en niet eenvoudig gerealiseerd kon worden, dan lijkt mij de enige overgebleven optie voor Drusus om buitengaats te gaan via Velsen langs het Oer-IJ. Ook daar kan m.i. nog wel wat gegraven zijn om die uitweg naar open zee open te houden.
Of is deze optie - een Drususkanaal bij de Utrechtse Vecht - in deze geschetste situatie ook allemaal buiten proportie? Omdat dan net zo goed de Rijn gevolgd had kunnen worden tot Katwijk, om daar buitengaats te gaan?
Opmerking: mocht een Drususgracht gezocht moeten worden bij de Utrechtse Vecht, dan neem ik aan dat het vooral maatregelen betroffen heeft om de bevaarbaarheid te verbeteren en om misschien hier en daar een bocht af te snijden.
Naar mijn mening hebben we altijd met zó verschrikkelijk veel onzekerheden te maken als we speculeren over de Drusugrachten, dat er voor mij nog steeds geen voorkeursscenario boven komt drijven. Ik ben dan ook erg benieuwd wat het onderzoek dat (o.a.) hierover momenteel gedaan wordt op gaat leveren.
Het verhaal van Vorenus moet ik nog eens goed gaan analyseren. Zonder een-en-ander gevisualiseerd op een kaart voor me te zien, schiet mijn verbeeldingskracht vooralsnog te kort.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.