> Wat ik hier uit begrijp is dat de Reinstrangen
> rechts van de Rijn, ten oosten en noordoosten van
> Xanten een hogere ouderdom hebben dan de Romeinse
> tijd en in de Romeinse tijd al geen onderdeel meer
> uitmaakten van de rivierloop.
Ok. Dat is geen probleem, dat betekent niet dat ze niet gebruikt konden worden. Sterker nog, ik denk dat je zelfs vandaag de dag nog een lang kanaal zou kunnen maken zonder veel moeite. Omdat de meeste van die stangen nog steeds water bevatten en niet (volledig) verland zijn. Zelfs niet na zoveel 1000den jaren. En eigenlijk past dat wel bij mijn beeld. Mogelijk was de Rijn daar in de buitenbocht (waar het het diepst werd uitgesleten) wel 5 meter diep. Zoiets verland niet in een paar 100 jaar. En er kan zelfs een systeem ontstaan waardoor de situatie behoorlijk stabiel blijft. Er is een
mooie publicatie over verlanding van de petgaten bij Maarssen (waar ik nu zou schaatsen als het streng vroor, want ze liggen op een 'steenworp' van mijn woonplaats Fletio). Daarin blijkt dat er petgaten zijn die NIET verlanden....
In de Westbroekse Zodden is de verlanding in de petgaten die begin jaren ’90 gegraven werden, bestudeerd. In deze voor het onderzoek geselecteerde nieuwe petgaten trad in de helft verlanding op.
> Dat Drusus aldus daar een kanaal gegraven zou
> hebben, waar de Lange Renne onderdeel van
> uitgemaakt zou hebben, lijkt mij zeer
> onwaarschijnlijk.
Ik denk dat je dit dus niet kan koppelen: Een stang werd niet meer gevoed met Rijnwater, dus kon je m niet meer gebruiken om te bevaren.
Afgezien van dat je uiteindelijk wel gelijk kan hebben
denk ik dat je nog ns zou kunnen nadenken over de logica van de redenering. No offence.
>
>
> Groet,
> Dagobert