Dagobert Schreef:
-------------------------------------------------------
> De Drususgracht (dat er meer dan één was is voor
> mij geen uitgemaakte zaak) zoeken in de buurt van
> Elst, zoals Vorenus voorstelt, vind ik wel een
> probleem. Ik kan me daar ook niet goed een
> voorstelling bij maken.
> Eerlijk gezegd blijft de Drususgracht voor mij nog
> steeds een groot raadsel. Dat raadsel vindt ik er
> door deze discussie niet kleiner op geworden. Ook
> al ben ik van mening dat er uitstekend
> gediscussieerd wordt en ik de gedachtewisselingen
> als een prettige stimulans ervaar. En wie weet
> tovert iemand nog een konijn uit de hoge hoed
.
>
Bondig: ik duidde met een natte vinger het gebied zuid van Arnhem en schreef niet over een gracht bij Elst, noemde gemakshalve uit het hoofd enkele plaatsen omdat de Rijn ook later aldaar flinke verleggingen kende. De Rijn onder Arnhem werd in veel later eeuwen door mensenhand bewerkstelligd..
De Rijn stroomde in een brede bedding tussen globaal Herwen en Meinerswijk en verlegde geregeld met bochten de stroom. Zijgeulen werden gevormd en verdwenen weer. In deze veronderstel ik dat Drusus werken liet uitvoeren in de Rijnbedding en waarin geulen werden afgedamd (agger) ten faveure van een brede vaargeul. Voorts liet hij mogelijk enkele bochten afsnijden (fossas). De rivier werd hiermee ‘gedwongen’ in haar loop door de bedding.
Door de aanleg van een strekdam (molem) bij de splitsing Rijn-Waal werd vervolgens meer water toegevoerd in de Rijn en de vaargeul hield zichzelf in stand.
M.i. was er geen sprake van een gegraven kanaal over een grote lengte. In later tijden deed de impact van de rivier die werken teniet, onderhoud vond niet plaats, en de sporen van Drusus verdwenen. Misschien wordt ooit onder sedimenten nog een gegraven afsnijding gevonden?
Voor wat mijn hersenspinsels in deze waard zijn, ik deel het enkel. Laat het verder over aan meer deskundigen op dit gebied.
Servus,
Vorenus
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/01/2018 13:04 door Vorenus. (
bekijk wijzigingen)