Lolke Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hm..... .Plinius de oudere 18.72 (Engelse
> vertaling)
>
> CHAP. 72. (30.)—THE HARVEST.
> The mode of getting in the harvest varies
> considerably. In the vast domains of the provinces
> of Gaul a large hollow frame,1 armed with teeth
> and supported on two wheels, is driven through the
> standing corn, the beasts being yoked2 behind it;
> the result being, that the ears are torn off and
> fall within the frame.
>
> Dat komt wel akelig dichtbij wat je kan zien op
> het relief.......
Dank voor je respons. Tja, dat van Plinius vond ik ook al. Daarnaast nog een uitvoerige beschrijving van dergelijke machines in “Agricultural implements of the Roman world” - K.D. White 1967; vanaf blz 156.
Keek ook even bij Vitruvius in zijn "De Architectura" doch kon niets vinden aangaande een ‘grondverzetmachine’.
Dat gegraven werd en losgemaakte aarde middels manden verder vervoerd is zeker wel aannemelijk. M.n. bij het graven van verdedigingsgrachten toegepast. Het uitgraven van een ‘kanaal’ is echter meer omvattend, mogelijk werd daarbij ook gebruik gebruikt gemaakt van karren.
Vandaar dat ik poogde iets te vinden wat het transport van losgemaakte aarde zou kunnen vergemakkelijken. Ooit pikte ik ergens iets op (ben de bron kwijt) dat dergelijke machines mogelijk ook van toepassing konden zijn voor het ‘scheppen’ en vervoeren van aarde, een soort wiellaadschop. Dat leek me niet onmogelijk te zijn.
Hoe dan ook is deze poging een zijsprong, even een exercitie ter zake en leek me wel plezant.
Servus,
Vorenus
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/01/2018 11:17 door Vorenus. (
bekijk wijzigingen)