Lolke Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dit wist ik niet, en je kan pas goed een mening
> vormen als je alles weet. Wat uiteraard niet
> mogelijk is, er is altijd voortschrijdend inzicht
> op basis van nieuwe vondsten, Ik ben erg benieuwd
> wat andere forumleden vinden van deze romeinse
> vondsten. Hoe valt een romeinse vesting te rijmen
> bij Zutphen?
De Zutphense archeologie van Zutphen kent een reeks rapportages. Zo ook de vermelding van de vondst aan de Houtmarkt alwaar een V-vormige dubbele omgrachting vastgesteld en gedateerd werd in de late 3e of 4e eeuw. De versterking is een belangrijke aanwijzing voor de aanwezigheid van een regionaal centrum vanaf de Laat-Romeinse tijd. Te denken valt aan een centrale rechtsplaats, een marktplaats en/of een zetel van een regionale machthebber. De omwalde plaats bleef alle eeuwen erna bewoond.
Om hier nu een Romeinse versterking van te maken? V-vormige grachten (in dit geval in een min of meer cirkelvorm) zijn niet enkel te voeren naar Romeinse activiteiten dan wel een aanwezigheid.
Dat Romeinse artefacten van diverse aard zijn aangetroffen is te verklaren door de enkele eeuwen durende presentie van de Romeinen zuid van de Rijn. Ongetwijfeld waren er contacten vanuit de nederzettingen in die regio. Germanicus liet in 15 AD een ruiterij-formatie oprukken door Overijssel richting de Ems en kan mogelijk dit gebied zijn gepasseerd. Men volgde tevens veelal waterlopen
Een dergelijke formatie richtte voor de nacht een kamp in hoewel er in de regio Overijssel voorshands geen bevindingen lijken te zijn. Ook zal er sprake zijn geweest van Romeinse patrouillegang in het 'voorveld' van de Limes.
Ik ben daarmee terughoudend aangaande een meer permanente presentie zijdens de Romeinen bij Zutphen.
Servus,
Vorenus
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/01/2018 12:11 door Vorenus. (
bekijk wijzigingen)