Lolke Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dus een dubbele V-vormige gracht is niet
> uitsluitend te linken aan een kamp? dan wel te
> linken aan een Romeinse maker?
>
> Een reactie op mijn suggestie van Castra Herculis
> valt en staat uiteraard met het eerst vaststellen
> van of dit een Romeins kamp was?
Dat snap ik.
Hier is sprake van een ringwalburg en de Romeinen bouwden zoiets niet ten behoeve van een legerplaats. Polygonale vormen voor een legerplaats kwamen wel voor ten tijde van de veldtochten in Germania (Anreppen en Oberaden) doch geen ringwal ter zake.
In de 3e eeuw werden in Gallia steden ommuurd (invallen Germanen) in een cirkelvorm (bv. Bitburg en Jünkerath) doch er zijn geen bevindingen te Zutphen aangaande een Romeinse vestingstad, dit was een lokaal verschijnsel zoals ik opmaak uit de archeologische bevindingen.
De duiding Castra Herculis bij Zutphen valt tevens niet te rijmen met hetgeen Marcellinus schreef over de activiteiten van veldheer Julianus in de 4e eeuw en de herbouw van vestingen langs de Rijn (en bij Nijmegen). Daarin werd als meest westelijk gelegen vesting Castra Herculis genoemd. Het is zeker niet aannemelijk dat in deze gebouwd werd t.b.v. een vestiging ten noorden van de Rijn behoudens strafexpedities aldaar (versus de Chamavii) en er geen sprake was van een bezetting aldaar. De troepensterkte kon daarin niet voorzien en er was voorts geen militair-politiek strategisch belang aan de orde.
Voor mij is daarmee geen Romeinse presentie van een permanente aard in Overijssel te zien. Hopelijk is hier geen sprake van enig wensdenken? Aangaande de IJssel in een verbinding met Rijn zie de rapportages van Cohen c.s.
Servus,
Vorenus