Ik heb kennelijk gemist dat de dubbele v-vormige gracht een ringvormige structuur was. Heb het nog even in de documentatie proberen terug te zoeken, en het is niet in de tekst te vinden, maar wel in een plaatje. Eerst de tekst die al gedeeltelijk door Johannes is aangehaald:
Bij opgravingen in de kelders in de ‘buitenbocht’ van de Houtmarkt, site 12 t/m 14, werden bovendien sporen gevonden van twee droge V-vormige grachten van ongeveer vijf meter breedte en twee meter diepte. Het verdere tracé is niet bekend maar de grachten (en bijbehorende wallen) lijken het puntje van de zandrug af te snijden, waarmee de nederzetting Zutphen in zijn vroegste bestaan een promontory fort lijkt te zijn geweest.139 De C14-datering van de oudste vulling van de grachten was verrassend: 3e of 4e eeuw.140 Dat is, niet geheel toevallig, ook de datering van de eerste bewoningsfase van Zutphen in het stadsdeel binnen deze grachten. Mogelijk dat de Frankische nederzetting Zutphen van meet af aan versterkt was en dat er toen al sprake was van een adellijk centrum: een Frankische Herrensitz. Deze versterkte plaats lag buiten de Romeinse Limes
maar de grachtvorm lijkt wel te zijn ontleend aan de in de Romeinse tijd gebruikelijke V-vormige grachten. De grachten hebben tot in de Karolingische tijd bestaan, een ervan zelfs tot in de 11e eeuw.
Overigens droge grachten... Dus kennelijk ook niet bedoeld om voor kiel-boten te bevaren zoals Johannes suggereerde.
En dan het plaatje:
Gracht 2 lijkt kaarsrecht. Gracht 1 is mogelijk niet kaarsrecht. Hoe men heeft kunnen vaststellen hoe breed elke 3de/4de eeuwse gracht was is mij nog een raadsel, want als je kijkt naar het opgegravene (diep blauw) dan lijkt die ene gracht veel smaller dan de andere.
Mijn (voorlopige en voorzichtige) conclusie is dat nog niet op basis van deze weergave vastgesteld kan worden dat de romeinse-tijd grachten rond waren.
ALS (dikke vette als) hier een Drusus-gracht in de nabijheid van Zutphen was, dan kunnen de Romeinen hier ook makkelijk een verlengstuk van de Rijn hebben gezien. Dat zou ik persoonlijk niet onlogisch vinden. Het is allemaal ver gezocht. Maar er zijn nog geen argumenten om dit uit te sluiten. En dan mag wat Marcellinus ook nog ns tegen deze locatie gehouden worden. Nogmaals, ver gezocht.....