Welkom Raadselen op het forum en dank je Dagobert voor de toevoeging. Omdat Raadselen dit onderwerp weer aanhaalt wou ik toch even een update geven omtrent de afwatering in Oost Nederland, het zit nog wat lastiger in elkaar dan ik dacht.
Die Drususdeich kende ik niet en ik heb em gemakshalve even ingetekend op onderstaande kaart (bij votiefsteen Carvium ad Molem). Je ziet trouwens ook dat de Lange Renne hier wel wat van verwijderd is. Aan de noordzijde van de Rijn trouwens ligt er ook al zo’n vreemde naam; Romienendiek (plaats is Heelweg trouwens). True, het verhaal gaat dat hier ooit een Rode Mien heeft gewoond, maar toevallig ligt deze Romienendiek wel degelijk aan een oude (Romeinse) weg. Persoonlijk vind ik de verklaring van een onbekende rode Mien onzaligmakend trouwens, dijknamen zijn de oudste wegennamen die altijd begaanbaar waren ook in natte tijden, die Romienendiek ligt ook op de Halse Rug bijvoorbeeld,.
Volgens Wiki/NL/Bredevoort;
In het jaar 47 veroverden de Romeinen alsnog het gebied, maar voor korte duur, de Romeinen hanteerden daarna de Liemers als grens. In deze tijd legden de Romeinen een weg aan van Nederland naar Duitsland die liep vanaf de Rijn, via Terborg, Aalten, Bredevoort naar Winterswijk, Vreden, Ahaus, Rheine en vandaar verder Duitsland in.
De verdere weg naar Rheine is dus rood hieronder weergegeven;
Kortom daar waar je in bovenstaande kaart de rode lijn ziet eindigen zou deze weg betreffen. Als je dit zo ziet lijkt het allemaal niet heel onlogisch, het zijn allen historische plaatsen… (ik heb Romienendiek te Heelweg even van het pad getrokken om alles leesbaar te houden trouwens, maar deze ligt wel degelijk op de rode lijn). Ander aandachtspuntje is dat Westerflier (in 1046 Westerfle) ligt bij Diepenheim, in elk geval een Flie…
Maar goed, ik wou ook nog even een update geven op eerder getoonde kaarten, er zullen altijd wel fouten inzitten. Op bovenstaande kaart zie je naast de Lange Renne (bij de Oude IJssel) en de gele streep tussen Zutphen en Deventer (de latere IJssel dus) nog 2 andere horizontale strepen.
Te beginnen bij de gele Streep boven de Slinge en vanaf de Berkel. Naar blijkt is Zutphen van origine geen Berkelstad maar lag deze aan de Slinge. In latere tijden heeft men de zandheuvel bij Borculo afgegraven en de verbinding van Berkel naar IJssel gemaakt.
De tweede gele streep daarboven is de aansluiting van de Buurser Aa (vanaf Ahaus) bij Diepenheim naar de Hunepe tot aan Deventer toe. Daarvoor liep deze de Regge in via de Almelose AA (en Adorp).
Mijn punt is een beetje dat Zutphen dus niet aan de Berkel lag maar waarschijnlijk aan een ander riviertje de Slinge (in deze regio zijn er tal van Slinges trouwens, erg merkwaardig…hetzelfde zie je op de kaart bij de Lange Renne). Dit maakt ook wel dat dit waarschijnlijk geen grote rivier is (gezien de bron van dit veenriviertje) en de IJssel dus inderdaad een aanloop moet hebben gehad ten koste van de Regge. De Regge moet dus in Romeinse tijd van beste omvang zijn geweest. Dat in de historie in deze controoien al behoorlijk gerotzooid is met rivieren moge ook duidelijk zijn. De vergraving van de Berkel naar Zutphen zou al in 1200 hebben plaatsgevonden, die van de AA naar Deventer zo rond 1400, wat overigens niet uitsluit dat er daarvoor niets geweest is, vanaf de beschreven tijden waterden in ieder geval de Berkel en AA niet meer af op de Regge maar louter op de IJssel. Dit leidde overigens tot veel weerstand van oa steden als Zwolle (die verloren veel aanvoer van water) maar dat is een andere historie.
Ik blijf in ieder geval van mening dat eventuele Drususgrachten in deze controoien gezocht moeten worden en niet hemelsbreed een dikke 100 km verder bij Velsen/Krommenie (vanaf de votiefsteen Herwen/Bijlandse waard gezien). Maar dat blijft subjectief.
Hoop dat het wat overzichtelijk is, vriendelijke groet
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/01/2019 11:21 door Johannes. (
bekijk wijzigingen)