Wikipedia / Geschiedenis van Bredevoort / Vroegste geschiedenis
In het jaar 47 veroverden de Romeinen alsnog het gebied, maar voor korte duur, de Romeinen hanteerden daarna de Liemers als grens. In deze tijd legden de Romeinen een weg aan van Nederland naar Duitsland die liep vanaf de Rijn, via Terborg, Aalten, Bredevoort naar Winterswijk, Vreden, Ahaus, Rheine en vandaar verder Duitsland in.
Johannes, ik herhaal deze quote van je omdat ik me afvraag of je niet al te gemakkelijk aan de haal gaat met wat hier zonder enige onderbouwing gesteld wordt.
Er is veel over te zeggen, maar de meeste moeite heb ik toch met de bewering dat deze weg door de Romeinen zou zijn aangelegd.
Er zullen in dat gebied zeker ‘wegen’ geweest zijn vanaf de prehistorie. Waar niet?
Ik kan me ook nog voorstellen dat Romeinse legers gebruik gemaakt hebben van die bewuste wegen. Zeker in de vroeg-Romeinse tijd: Drusus, Tiberius, Germanicus en mogelijk ook Corbulo. Maar stellen dat deze weg door de Romeinen zou zijn aangelegd gaat me toch te ver. Ken jij aanwijzingen die in deze richting wijzen? (En dan legt voor mij een naam als ‘Romienendijk’ vooralsnog weinig gewicht in de schaal.)
Dat het bewuste artikel op Wikipedia het niet zo nauw neemt betreffende de vroegste geschiedenis, blijkt m.i. ook uit dit citaat:
In het jaar 69 kwamen de Chamaven, Bructeren en Kaninefaten in opstand tegen de Romeinen, echter deze opstand mislukte.
Merkwaardige formulering, toch?
==================
> Ik blijf in ieder geval van mening dat eventuele
> Drususgrachten in deze controoien gezocht moeten
> worden …
Van al je gele lijntjes lijkt mij alleen die tussen Zutphen en Deventer een serieus te overwegen kandidaat. Bij de andere zie ik niet in wat het belang voor Drusus zou kunnen zijn geweest.
Bij het zoeken van mogelijke verbindingen tussen waterwegen kun je natuurlijk eindeloos blijven variëren. Ooit overwogen om een verbinding te postuleren tussen Vecht en Eems? Van Schüttorf naar Salzbergen. Dat zou nog eens een manier zijn om over water Germania binnen te dringen, zonder die lastige route over de Waddenzee (c.q. Noordzee)
.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.