Beste allemaal,
Ik heb even een tip nodig hoe ik het laatste bericht vind - als ik op volgend bericht klik lukt dat niet goed.
Maar goed, ik hoop dat het zo goed gaat.
Ik zal proberen te achterhalen of de naam "Drususdeich" daar al lang bestaat. Mijn ervaring is, dat zeker in Duitsland plaatsnamen en dergelijke lang stand houden. Maar zeker is dat natuurlijk niet.
Op een van de gerefereerde websites van de lange renne staat trouwens ook eea over de Drusisdeich en dat deze van Rindern richting Herwen liep. Dat lijkt me best mogelijk...
Ook is het bekend dat de weg van Kleef naar Millingen een oude oeverwal is. Mogelijk liep die vaak over in de Romeinse tijd waardoor de hele Duffelt onderwater kwam te staan regelmatig. (moet met hoogtekaarten vast te stellen zijn) . Dan is die Drususdijk mogelijk ook een voorloper van de middeleeuwse dijken en had meerdere functies.
Maar dit is natuurlijk pure speculatie.
Wel is bekend, dat in de vroege middeleeuwen , rond 800, de plaats Gendt belangrijk was en mogelijk aan het eind van deze weg kleef-Rinderen-millingen lag bij een oversteekplaats van de rivier. Verder liep de weg dan naar Elst etc.
Er is ook bekend dat er een oude rivierbedding was zo ongeveer tussen Elst en Haalderen, een tak van de rivier die later drooggevallen is. In de Romeinse tijd schint deze nog bevaarbaar geweest te zijn. Uit recent bodemonderzoek van afzettingen is dit naar voren gekomen. Dit zou ook het belang van Elst voor de Romeinen kunnen verklaren. (Er is daar een tempel gevonden)
Waar precies de splitising lag Waal/Rijn, denk ik dat In een straal van 10km rond Herwen toch tot de mogelijkheden behoort.
Dus mogelijk had de dam toen een vergelijkbare functie als de veel latere dam van het pannerdens kanaal, dus om te zorgen dat er genoeg water langs Utrecht en Nijmegen vloeide...
Ik zal de raad van Dagobert volgen en kijken of er meer te vinden is over de naamgeving "Drususdeich", maar dit zal wel even gaan duren...