Dagobert Schreef:
-------------------------------------------------------
> Johannes, ik herhaal deze quote van je omdat ik me
> afvraag of je niet al te gemakkelijk aan de haal
> gaat met wat hier zonder enige onderbouwing
> gesteld wordt.
> Er is veel over te zeggen, maar de meeste moeite
> heb ik toch met de bewering dat deze weg door de
> Romeinen zou zijn aangelegd.
Ik heb het een beetje kort en bondig gehouden om een goed overzicht te behouden. Die krakkemikkige tekst van Wiki namelijk komt uiteindelijk uit;
Oud Winterswijk;
Een Romeinsche heirweg althans - en daaruit zijn de oudste Hessenwegen ontstaan - wordt op oude kaarten aangegeven, loopende van den Rijn over Terborg, Aalten en Bredevoort naar Winterswijk en vandaar verder over Vreden en Ahaus, Rheine, enz.
De bij herhaling ook hier in den bodem aangetroffen Romeinsche munten en penningen (waaronder verscheidene uit de eerste jaren na Chr.) wijzen er op, dat zich van het muntstelsel hunner overheerschers bediend hebben, tenzij al die gevonden exemplaren van doortrekkende troepen afkomstig zijn, wat niet wel aan te nemen is.
Het betreft een document van de heer B.STEGEMAN uit 1927. Winterswijk overigens ligt ook aan die vermoedelijke weg en is de bron van de Slinge (die naar Zutphen loopt). Die aangegeven munten en penningen zullen we wel nooit meer terugvinden. Ik kom hier nog op terug daar ik druk bezig ben met de aansluitende Duitse gebieden, van die weg, de documenten te lezen. Bijvoorbeeld bij
Heek is men vorig jaar nog gaan graven (Nienborg);
Für Ausgrabungen der vermutlichen Reste eines Römerlagers plant die Gemeinde Heek im Haushalt 200.000 Euro ein. Ein „zweites Xanten“ an der Dinkel?
Een 2e Xanten aan de Dinkel zal het absoluut niet zijn trouwens, typisch zwaar overtrokken gezwets om de aandacht te trekken, maar er zal wel wat zijn. Ik wacht het rustig af.
> Er zullen in dat gebied zeker ‘wegen’ geweest
> zijn vanaf de prehistorie. Waar niet?
> Ik kan me ook nog voorstellen dat Romeinse legers
> gebruik gemaakt hebben van die bewuste wegen.
> Zeker in de vroeg-Romeinse tijd: Drusus, Tiberius,
> Germanicus en mogelijk ook Corbulo. Maar stellen
> dat deze weg door de Romeinen zou zijn aangelegd
> gaat me toch te ver. Ken jij aanwijzingen die in
> deze richting wijzen? (En dan legt voor mij een
> naam als ‘Romienendijk’ vooralsnog weinig
> gewicht in de schaal.)
Ik ga hier later uitgebreid op terugkomen, maar wil wel alle wegen (dus ook in het aansluitende Duitsland) goed in beeld hebben alvorens ik iets ga posten. Jullie zijn natuurlijk wel bekend met de verscheidene Hellwegen/Heelwegen (de Romienendiek bijvoobeeld ligt in de plaats Heelweg) die veelal ouder zijn dan de Romeinse Tijd. Maar ook valt te denken aan de Friesischer Heerweg of de Friesische Straße (Deens = Frisergade), beiden in Duitsland.
Tot slot wou ik ook nog Römerrast beschrijven bij Dingden (in de buurt van Hamminkeln). Römerrast laat zich natuurlijk vertalen als Romeinse Rustplaats (of iets). Römerrast ligt een kleine 10 km van de Lange Renne af,
zie hier google maps.
> Van al je gele lijntjes lijkt mij alleen die
> tussen Zutphen en Deventer een serieus te
> overwegen kandidaat. Bij de andere zie ik niet in
> wat het belang voor Drusus zou kunnen zijn
> geweest.
Ben ik wel met je eens, ik wou alleen motiveren waarom Zutphen niet aan de Berkel lag of Deventer aan de AA en dat de Regge in die tijd het grootste water was (deze kon kilometers breed zijn). Als je een eventuele Drususkanaal wilt gaan zoeken is het wel verstandig om de situatie van rond het jaar 0 goed weer te geven, vandaar de update. Overigens zou een kanaal tussen Slinge en Regge ook wel een optie zijn...
> Bij het zoeken van mogelijke verbindingen tussen
> waterwegen kun je natuurlijk eindeloos blijven
> variëren. Ooit overwogen om een verbinding te
> postuleren tussen Vecht en Eems? Van Schüttorf
> naar Salzbergen. Dat zou nog eens een manier zijn
> om over water Germania binnen te dringen, zonder
> die lastige route over de Waddenzee (c.q.
> Noordzee)
.
Ga ik ook nog even bekijken.
Vriendelijke groet