Kleine toevoeging nu het nog kan en ik voorgaande tekst teruglas. Ik noem die plaatsen zoals Römerrast bewust daar archeologisch gevonden kampen ook Romeinse verwijzingen in het landschap kennen. Voorbeelden zijn Haltern am See en Römerweg, Holsterhausen en Römerstrasse, Oberaden en Römerberg etc . Nu kunnen deze namen later zijn ingevuld, dat doet er niet zoveel toe daar er hier daadwerkelijk ook Romeinse kampementen zijn gevonden. Veel van die "Romeinse" namen, uit welke tijd dan ook, wel degelijk met een archeologische reden dus…
Ten tweede nog even het plaatsje Diepenheim wat mij altijd heeft bevreemd, van
plaatsengids;
1105 falsum ca. 1150 kopie 1300 Dipenhem, 1134 Diepenheim, 1139 kopie 16e eeuw Deepnaham, 1145 kopie 2e helft 12e eeuw Difenhem, 1150 Depenhem, Depenham.
In mijn beleving is een Diep een (gegraven?) waterloop, zoals Reitdiep of Hollands Diep. De verbinding van de AA met Deventer vond pas plaats rond 1400, eeuwen nadat Diepenheim de naam al had gekregen. Misschien dat er voorafgaand wat lag van Slinge naar Regge een daarmee de Vecht? Tsja, wou het voor de volledigheid wel vermelden. Ik vond trouwens nog een leuke tekst betreffende de geschiedenis van Diepenheim;
Bij de wijding in 1105 van de herbouwde St. Walburgiskerk in Zutphen was Bernardus van Diepenheim één van de eregasten. Hij bezat het kasteel van Diepenheim "dat hem is angeërvet van zynen voorolderen". Het kasteel moet daar dus al langer hebben gestaan, maar over de periode vóór 1105 is niets bekend. Omstreeks 1169 wordt in een oorkonde Wolbertus als Heer van Diepenheim genoemd. Hij was een kleinzoon van stamvader Bernardus en "heeft hoff geholden op syn castrum beneven de watermolen".
Tevens ligt ten zuidwesten van Diepenheim op pak em beet 2,5 kilometer het oude huis Westerflier (in 1046 Westerfle), er heeft ook een Vlie ergens hier gelegen…. Wat de betekenis daarvan ook moge zijn.
Zutphen - Deventer blijft voor mij ook logisch. Gegroet.
7 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/01/2019 21:12 door Johannes. (
bekijk wijzigingen)