Erik Springelkamp Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nu denk ik dat diepen vooral geassocieerd worden
> met gegraven wateren omdat natuurlijke wateren
> allemaal al oudere namen hadden, en nieuw (laten
> we zeggen sinds de Vroege Middeleeuwen) water is
> meestal gegraven water.
>
> Maar misschien is in jouw argumentatie het ook wel
> interessant als die naam diep zou aangeven dat het
> geen oeroude stroom is, maar dat deze binnen
> mensenheugenis ontstaan is.
Betreffende Diepenheim was eigenlijk hardop denken mijnerzijds ook in combinatie met een Diepenveen ten noorden van Deventer (op ca 27km van Diepenheim). Ik blijf het een vreemde naam vinden

Bij Diepenveen trouwens zijn zo'n 370 Romeinse munten gevonden, maar dat terzijde.
Ik wou nog één balletje opgooien omtrent de IJssel, we hebben namelijk voor de avulsie van de IJssel eigenlijk nog geen naam voor de rivier van Deventer naar het Almere. Ik heb hier zelf Hunepe van gemaakt daar in Salland wel meer "Epe" namen voorkomen. Te denken valt aan Brunnepe, Epe, Wesepe etc. Echter dit is mijn eigen interpretatie, het is één van de oudste vermeldingen van de bovenloop van deze rivier, dat zegt dus helemaal niets over de benedenloop natuurlijk. De Schipbeek valt i.i.g. af, dat is een gegraven waterloop uit latere tijden, de Dortherbeek ligt zuidoostelijker waardoor deze ook afvalt. Er blijft niet heel veel over...
Naar blijkt heeft er ten zuiden van Deventer bij Voorst en Wilp een riviertje de Fliert richting het noorden gelopen. De volgende tekst van de
Voorsternieuws deed fronzen (vet van mij);
GEMEENTE VOORST- Leden van de Oudheidkundige Kring Voorst trokken er op 19 februari op uit en verkenden het riviertje de Fliert. Eerder was al een bezoek gebracht aan het brongebied op het landgoed de Poll, nu ging de tocht naar een gebied van hoogten en laagten ten noorden van Twello. Daar komt de Fliert samen met de Terwoldse Wetering, die eerder is ontstaan uit de Hondsgrift en de Twellosebeek. De Fliert is mogelijk een van de oudste riviertjes in dit gebied, nog voor de IJssel rond het jaar 500 na Chr. zijn loop naar het noorden vond.
Die Fliert liep dus rechts naast de Veluwe (Felua) naar het noorden richting Fulnaho, een hoop flie-achtige namen i.i.g.
Vriendelijke groet
8 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/01/2019 20:47 door Johannes. (
bekijk wijzigingen)