HenkM,
misschien had Delahaye het ergens wel gewaardeerd

. Deze site geeft 'evidence' . Het laat zien op basis van welke teksten de link gelegd wordt. Ik klik Nijmegen aan en meteen de teksten ernaast. Nog een klik en ik zit meteen in de Monumenta Germaniae Historica. Prachtig. Presentatie van historisch onderzoek op zijn webs 2.0. Het woord 'proof' (bewijs) wordt overigens niet gebruikt en dat vind ik ook erg netjes. Er lijken aanwijzingen te zijn. Dat is iets anders dan bewijs. Nu kan een lezer zelf nalopen of hij/zij ook overtuigd wordt dat Nijmegen de plaats van de palts is. In die zin vind ik het ook een juweel van een site.
Verder zijn de visies op de transgressies inmiddels wel iets geëvolueerd. De Duinkerkse transgressies zijn niet meer. Zie ook
dit verhaal op de TNO website. Zoals ik het begrijp lijkt er sprake te zijn van lokale variaties. Dat neemt niet weg dat als ik naar
dit kaartje kijk, Nederland rond 800 voor grote gedeeltes uit natte ondergrond bestond. Nijmegen vind ik volgens dat kaartje op zijn zachtst gezegd een 'boeiende' plek voor een paleis. Het verzuipt niet, maar het ligt wel aan de rand van een uithoek zeg, als je naar de rest van Karel's plaatsen kijkt. Waarom daar een paleis bouwen? Overigens ligt Wijk bij Duurstede op die kaart rond 800 ook op een bijzondere plek, als dat ooit een zeehaven zou moeten zijn geweest. In veenmoerassen en komgronden van grote rivieren. En als je kijkt naar een kaartje uit 50 n.Chr. vind ik het intrigerend dat Romeinen daar een
compleet castellum neer zetten. Even aangenomen dat daar echt een castellum heeft gestaan, wat ik zelf
betwijfel op basis van de archeologische vondsten.
Neemt allemaal niet weg dat ik de Regnum Francorum site ook erg mooie vind om te gebruiken bij het onderzoek. Dagobert, bedankt!
mvg,
Weetgierig