Met WeTransfer een twee-tal kaarten in pdf vorm
hier beschikbaar tot 1 maart.
Op de kaart Bussummer en Westerheide zijn een viertal ruitvormige structuren te zien. Volgens
deze site gaat het om:
de Eerste, Tweede en Derde Larensche kampjes op de Westerheide en Zuiderheide. Het betreft terreinen waarop een door een lage wal en een greppel begrensde ruitvormige ruimte met lange zijden ligt. Waarschijnlijk gaat het om een omwalling die dienst heeft gedaan voor het inscharen van vee in de Late Middeleeuwen tot Nieuwe Tijd (mon. nr. 1408, 1409, 1410).
Volgens mij is het ook mogelijk dat het om romeinse oefen- of marskampen gaat. De greppel aan de buitenzijde, de niet-ronde, maar juist strakke en vierkant/ruitvormige belijning van het geheel, waarbij een opmerkelijke overeenkomst te zien is met de ruitvorm van het marskamp bij Ermelo.
Het een sluit natuurlijk het andere niet uit... als de eerste aanleg door de romeinen is gedaan, dan kunnen deze kampjes nuttig gebruikt zijn in de Late Middeleeuwen tot de Nieuwe Tijd voor het inscharen van het vee.
In
een pdf van Archeologisch bureauonderzoek - Gemeente Laren is men echter vrij resoluut:
De omwalling dateert van de Late Middeleeuwen - Nieuwe Tijd
.
punt uit.
Maar waarom men tot die conclusie komt wordt totaal niet duidelijk. En zolang dat niet duidelijk is.....
Mag je verwachten dat er in dit boven de limes gelegen gebied het mogelijk is dat er romeinse oefen- of marskampen gevonden worden? Uiteraard is dat antwoord ja vanwege het bestaan van het
marskamp bij Ermelo, dat gedateerd wordt op rond 170 - 180 na Chr.
En ook in het buitenland worden letterlijk honderden romeinse kampen gevonden. Dat laat o.a Rene zie met Vici.org
hier maar ook een engelse site
hier. In Engeland zijn maar liefst 115 kampen met een vergelijkbare oppervlakte als deze "kampjes". Geschikt dus voor een cohort. En als je die 480 manschappen in een grote vierkant opstelt (of een ruit) op een afstand van 80 a 90 cm van elkaar en ze laat graven, dan denk ik dat je na een uurtje graven al een aardig kamp hebt gecreeerd.
Affijn, het is zonder twijffel mijn wens die de vader is van mijn gedachte dat het hier iets romeins zou kunnen zijn, maar wordt wel gevoed door
- de maatvoering die goed overeenkomt met de behoefte voor 1 cohort
- de 'gracht' aan de buitenkant van de wal
- de overeenkomst met de vorm van het marskamp bij Ermelo
- de aantoonbare hoeveelheid kampen in het buitenland, en waarom zouden er dan niet meer in Nederland zijn?
- het gebied als 'woeste grond' door de eeuwen/millenia heen alleen gebruikt is door schaapherders en wat lieden die op bepaalde plaatsen in dit landschap leem en/of grind dolven, maar het landschap niet wezenlijk aantasten. Net als bij Ermelo. m.a.w. een omwalling kan de tand des tijds hier goed hebben doorstaan.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/02/2015 23:04 door Lolke. (
bekijk wijzigingen)