Heb blijft me bezig houden. Hoop dat jullie dat niet erg vinden. En het gaat me er niet om gelijk te krijgen, maar simpel om het opwindende idee dat het voor mij niet logisch is dat het een schapen-inschaar-kamp is.
Dat zal ik nog een keer proberen uit te leggen.
Eerst nog maar even een foto.

Ik vind het te groot voor een simpel walletje om schapen binnen te houden. Zeker als deze wal uit de 17de eeuw zou moeten komen, dan zou de verwering in mijn overtuiging veel minder moeten zijn. Eigenlijk kan je de hellinghoek van de wal heel goed vergelijken met die grafheuvel op 50 meter afstand. Het gaat hem ook om de verschillen met de wild-wallen die je op de Utrechtse Heuvelrug en de Veluwe kan vinden. Maar dat moet je echt zelf zien.
Als je naar die wal kijkt, dan kan ik me voorstellen dat een cohort van 480 soldaten het hele geval in een paar uur maken.
En ik denk dat als je 480 schapenboeren hebt, dan zou dat vast ook in een paar uur klaar zijn. Maar dat is het m nou juist. Ik kan me niet voorstellen dat er zoveel schapenboeren daar bij Hilversum waren. Misschien maar 48..... Vind ik nog veel. Maar die zijn dan wel een dag of 3 bezig, of 2 als je lang door gaat met scheppen.... En er zijn 6 van die dingen geweest, binnen pak m beet 1700 meter van elkaar. Aan de andere kant kan je er jaren lang gebruik van maken.
Hoeveel makke schapen gaan er eigenlijk dan in zo'n kamp? 90 x 90 vierkante meter = 8.100 vierkante meter. Hoeveel schapen zou je kunnen stoppen op een vierkante meter? 4? Maar zou je alle ruimte benutten? Vast niet. Stel dus even voor het gemak dat er in elk kamp 8.100 tot 16.200 schapen gingen. Maal 6, want er waren 6 van die kampjes. Dus 48.600 - 97.200 schapen?
Er is wel wat bekend over hoeveel schapen er per schaapherder gehouden mochten worden. Zie
hier.
Zo mocht ieder herderpaar (een herder met zijn gezin) een kudde van 33 schapen houden. Woonden er twee herderparen in een hoeve, dan mocht de kudde worden uitgebreid tot 45 schapen.
.
Dit gaat op voor de tijd rond 1400. Uitgaande van wat die kampjes kunnen herbergen konden er schapen zijn voor bijna 3.000 herders....
Dan kan je bedenken dat het er veel minder schapen waren. Ter vergelijk.... Heel Texel heeft tegenwoordig 14.000 schapen.
Let wel, dit stuk waar die 6 kampjes lagen is een gebied van 2 x 2 kilometer. Das alles. 4 vierkante kilometer. Texel is 585,96 km² .....
Als we kunnen bedenken dat er van ze lang zal ze nooit niet zoveel schapen hebben rondgelopen in dit gebied, dan kan je ook bedenken dat zelfs ALS er zoveel schapen waren als op heel Texel, dan hadden die 6 kampjes voor 14.000 schapen niet groter hoeven te zijn dan de vierkants wortel uit 14.000 / 6 = 48 bij 48 meter...... Maar ze zijn het dubbele...
Voor mij is dit een aanwijzing, geen sluitend bewijs, dat de kampjes geen van oorsprong schapen-kampjes zijn geweest. Ze kunnen er wel voor gebruikt zijn. Als ze er al lagen... Waarom niet? Bedenk ook dat overal elders de brink van de dorpen voor het inscharen werd gebruikt..... Waarom nou uitgerekend ALLEEN op de heide bij Hilversum walstructuren hiervoor maken? Het is niet logisch,
ALS je een schapenkampje wil maken, kan je het volgens mij veel slimmer aanpakken. En dat heb ik hieronder geschetst.
Als je onder een in eerste instantie flauwe hoek een grachtje graaft tot ca een meter diep en daarna vrij stijl omhoog een wand maakt waar de schapen niet tegenop kunnen springen, hoef je veel minder grond te verzetten als wat je nu kan zien bij de Hilversumse kampjes. De grond is hier zand en grind. Dus heel stijl zal je de wand niet kunnen maken, maar het hoeft ook niet heel stijl te zijn. Als het maar net zo stijl is dat de schapen er niet tegen op kunnen lopen, maar ook niet in de gracht blijven liggen en er niet meer uit kunnen komen...... Dus ALS de schapenboeren slim zouden zijn, zouden ze het vast volgens mijn methode hebben gedaan.
Op Texel heb je de tuunwallen. Die zijn gemaakt van zoden. Ook ongeveer een meter hoog. En kunnen wel vrij stijl gebouwd worden. Waarom zouden ze die methode hier niet hebben kunnen toepassen? Was ook wel zo slim geweest. Misschien nog wel slimmer dan mijn "slimme" gedachte.

Tot voor zover de gedachten van vandaag....
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/03/2015 22:54 door Lolke. (
bekijk wijzigingen)