Lolke Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eergister en gister weer de boel daar opgenomen.
> En dat is altijd verhelderender dan alleen maar
> vanuit de fauteuil turen op een hoogtekaart.
Het is immer plezant om iets van nabij te mogen aanschouwen doch een helicopterblik op het terrein kan meer verhelderend zijn.
> wal/heuvel bevind zich aan de noordelijke kant van
> het kampje waar vandaan "de vijand" verwacht mag
> worden. Ik zou Vorenus graag nog ns hier over de
> vloer willen hebben. En ik denk dat hij dan zal
> concluderen dat al deze schapenkampjes er
> verdraaid strategisch bij liggen. Ook opmerkelijk
> dat de drie Larense kampjes exact op 1 lijn
> liggen.
Vanuit een Romeinse militaire optiek sporen die 'kampjes' niet, men trad in voorkomend geval op vanuit een relatief groot versterkt kamp in het vrije veld. Ook Romeinse oefenkampen passen hier niet, dergelijke werken werden door een legioen uitgevoerd, een manoeuvre-eenheid. Voorts werd zoiets uitgevoerd in eigen veilig gebied.
De bezettingen van de grensforten langs de Limes hadden een taak die vrijwel volledig beslag legde op hun tijd, die bezetting (veelal een gemengd cohort t.b.v. een sector met een fort en voorts enkele wachttorens) was reeds dunnetjes in relatie tot de lengte van de Limes. Het betrof dan ook geen feitelijke defensielijn doch een waarschuwingslijn, wel kon men optreden tegen op roof zijnde kleinere bendes e.d. Dat een deel van de bezetting van een grensfort (ruiterij-element) kon optreden aan de andere zijde van de Rijn is aannemelijk doch dit betrof dan verkenningen van een korte duur in de formeel ontvolkte zone.
Indien aan Germaanse zijde van de Rijn offensief diende te worden opgetreden kwamen één of meer legioenen daartoe in actie.
Als er in deze sprake is van een militaire achtergrond dan zou het van toepassing zijn in geval van het gebruik van vuurwapens/geschut; redoutes c.q. veldschansen. Voorts zou het in relatie kunnen staan tot oefeningen van bv. het 'Staatse' leger aangaande het aanleggen van redoutes.
Dat is daarmee eeuwen na de Romeinse tijd.
Sorry voor de herhaling van mijn opvatting in deze.
>
> Waarom zouden de boeren schapenkampjes maken op de
> meest hoge punten in het landschap?
En dat zou ik ook niet weten, dan zou je toch denken aan een wat meer beschutte ligging.
Het bepalen van de datering is uiteraard van belang om te kunnen komen tot de zin van een dergelijke structuur. Mocht het uit de Keltische periode stammen hebben we met een 'religieuze' betekenis van doen. Een zgn. strategische ligging (hoogte e.d.) past hierin, grafvelden/-heuvels zijn vaak zo te plaatsen.
Hopelijk kan die datering plaatsvinden en leiden tot wat meer inzicht.
Servus,
Vorenus
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/09/2015 11:19 door Vorenus. (
bekijk wijzigingen)