Lolke Schreef:
-------------------------------------------------------
> > Een aantal kleinere legerplaatsen/versterkingen
> in
> > een verband zoals hier aangegeven is vanuit de
> > Romeinse militaire optiek en optreden niet
> zinnig.
> > Het dient geen enkel tactisch c.q. strategisch
> > doel.
> > Voorts werden tijdelijke veldversterkingen na
> > gebruik in principe gesloopt, was ook van
> > toepassing bij oefenkampen.
>
> Dat klopt niet met de 100-den voorbeelden uit
> Engeland en Duitsland.
>
Awel, nu begrijp ik je niet goed. Dat stenen versterkingen bij het zich terugtrekken veelal bleven staan is van toepassing, hooguit ging de brand erin bij de gebouwen. Hier gaat het over aarden werken in relatie tot een tijdelijk kamp, indien deze zo werden achtergelaten zou het mogelijk zijn dat er nog paalresten kunnen zijn. Doch in principe gingen de tijdelijke versterkingen plat!
M.b.t. hoekpunten
> Goeie tip! Thanks! Maakt t nog uit welke hoek?
In zoverre dat je dan weet wat de achterzijde van het kamp was. Veelal werd daar de latrine ingericht, nabij de voorzijde bevonden zich tevens de verblijven van bevelhebber en officieren, die wilden geen luchtjes ! Dus helaas moet er wat 'geboord' worden en meerdere monsters genomen in elke hoek.
> Het punt is en blijft dat ik bij het RCE eerst met
> een geloofwaardig verhaal moet komen, voordat men
> toestemming geeft voor een datering. In mijn
> optiek een beetje kip en ei verhaal. Overigens
> zijn de kampjes al enorm vernield door a)
> wandelaars, b) fietsers, c) gravende kinderen? d)
> Een tankgracht uit de tweede wereld oorlog.
>
Ik ben o.a. (lezend) lid van een vestingbouwvereniging en heb nogal wat documentatiemateriaal aangaande de krijgshistorie. Een meer lineaire verdediging stamt uit meer moderne tijden, denk aan de Waterlinie, WW I en WW II.
In die regio Naarden-Bussum is heel wat aan militaire zaken te vinden, uit de loop der eeuwen, doch ik vond het opvallend dat die bedoelde kampjes niet werden vermeld. Overigens is er ook in die regio een correspondent/vertegenwoordiger van een vestingbouwvereniging actief die m.n. alert is op een evt. aantasting van militaire werken/monumenten uit de krijgshistorie. Die kampjes vallen kennelijk buiten een indeling ter zake hoewel het gebied een militair-historische betekenis heeft en naarstig is beoordeeld op relevante bevindingen.
Lijkt mij enkel een Heemkundevereniging en/of een regionale archeoloog aldaar die daarin actief wil worden doch daar lijkt het nog niet op? Of men is content met de huidige waardering?
Zelf liep ik ook tegen beperkingen op in mijn omgeving, kan er overigens wel enig begrip voor opbrengen; men wil een 'harde' onderbouwing.
Servus,
Vorenus