Lolke Schreef:
-------------------------------------------------------
> De structuur bij Oud-Naarden is misschien samen
> met Oud-Naarden in de Zuiderzee verzwolgen. Dat
> geldt tenminste voor Oud-Naarden zelf....
Ik denk het niet. Het Oud-Naarden op de kaart van Ottens is niet het echte stadje Oud-Naarden. Dat ligt nu ergens midden in het Gooimeer.
>
> En ook al zijn al die begraafplaatsen (behalve
> Sint Janshof) in recente tijden aangelegd, het
> blijft intrigerend dat met name C. Begraafplaats
> Bussum toch wel goed te plaatsen is op die ene
> vierkante structuur. Die andere structuur, stukje
> naar oostelijke richting, zou je wellicht kunnen
> plaatsen bij of onder Het Spant....
Volgens mij nog wel een stukje zuidelijker op de rand van bebouwing en heide, maar het blijft een beetje gokken.
>
> Zuiderhof kan ik zelf niet plaatsen op een
> vierkante structuur op die oude kaart. Ben
> misschien een beetje kippig.
Inmiddels denk ik dat die structuur iets ten zuidwesten van het Zuiderhof, net aan de overzijde van de Bosdrift gezocht moet worden. Maar ik kan het met niets in verband brengen.
Ik heb nog op heel veel kaarten zitten kijken op WatWasWaar.nl. Op den duur kun je je dan iets beter oriënteren op de kaart van Ottens, maar het blijft lastig.
En ook totaal niets gevonden dat het raadsel op kan lossen.
Bij de Bussumse begraafplaats hebben zowel pal west als pal oost een vestingwerk gelegen van de Hollandse Waterlinie. Te zien op militaire kaarten van ca. 1880-1900. Net als een ander vestingwerk dat wel akelig dicht bij een andere structuur op Ottens kaart lag (west van Bussum met halfronde zijde).
Maar die vestingwerken zijn volgens mij pas gebouwd rond 1860/1870. Die kunnen dus nooit op de kaart van Ottens staan.
>
> Overigens wel raar dat Sint Janshof zo buiten de
> kern van Laren ligt. Zou het bij de kerk in het
> midden van het dorp verwachten.
> En het is ook duidelijk dat het middelste Larense
> kampje in elk geval niet het Sint Janshof is. Ook
> al ligt het er hemelsbreed erg dicht bij.
Als de info klopt dan is daar mogelijk in 1085 een kapel gebouwd door het Sint-Jan kapittel uit Utrecht. Rond 1300 nog vergroot. In verval geraakt na 1521 toen de parochiekerk in het centrum van Laren werd gebouwd.
Wikipedia / Sint Janskerkhof.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.