Omdat het me nog niet loslaat ben ik nog verder aan het zoeken gegaan naar de structuren op die oude kaart van ’t Gooi:
Nieuwe kaart van Gooilant Kopergravure vervaardigd door H. Post, uitgegeven tussen 1725 en 1734 door Reinier en Joshua Ottens.
Dat onderzoek levert vooralsnog niets op, dus ik heb maar eens een mail gestuurd naar de
Historische Kring Bussum met de vraag of zij misschien kunnen helpen. Hopelijk vinden ze het een interessante vraag en wil iemand er eens diep induiken.
Ik heb een kopie van de kaart meegestuurd met daarop de structuren omcirkeld en genummerd, dat praat wat gemakkelijker:
Groter exemplaar
Inmiddels heb ik nog een andere kaart gevonden bij
Gooi en Vecht Historisch.
De kaart is omschreven als
Blad van de Militaire kaart van de Provincie Holland (vestingen, forten en posten) bijeengebracht door de landmeter Ketelaar met als datum 1769.
Op deze kaart staan een aantal schaaphokken aangegeven, ik heb ze rood omcirkeld en voorzien van de letters A t/m D.
Groter exemplaar
Voor de volledigheid: bij Gooi en Vecht Historisch is dezelfde kaart ook te vinden
met meer gebied naar het zuiden, maar die is van beduidend mindere resolutie en voegt (helaas) ook niets toe. Hoewel, verderop meer daarover.
Het schaaphok C ligt mogelijk op dezelfde plaats als structuur 4. De andere schaaphokken hebben qua locatie volgens mij absoluut geen relatie tot de structuren 1 t/m 6.
A ligt ergens tussen 1 en 2 in.
Het noordelijke Larense kampje, één van de vier waarvan Lolke een mogelijke Romeinse oorsprong vermoedt, past binnen de grenzen van deze kaart, maar staat er gegarandeerd niet op. Hetzelfde geldt ook voor de andere mogelijke Romeinse kampjes bij Laren en Hilversum. Die zouden op het kaartgedeelte ten zuiden van deze moeten staan. En hoewel die kaart met meer zuidelijk gebied minder scherp is, valt wel te zien dat ze er niet op staan.
De conclusie lijkt me daarom gerechtvaardigd dat als de ‘Romeinse’ kampjes feitelijk schapenkampjes zijn, ze dan in het begin van de 18e eeuw niet als zodanig in gebruik waren. Toen werden de schapen op geheel andere plaatsen verzameld. (In het zuidelijke gebied staan geen schaaphokken aangegeven.)
Verder valt me op dat die schaaphokken op de kaart uit 1769 met wel erg kleine rechthoekige structuren zijn ingetekend. Stallen en geen omwalde terreinen??
Voor Vorenus: ik zie op de kaart van 1769 vaker het woord ‘kamp’. Naar mijn mening niet in relatie tot iets militairs. Bijvoorbeeld aan de linkerzijde van de verkaveling aan de rechterkant van de afbeelding ‘de Nieuwe Bouw Kampen’. Ik denk dat ‘kamp’ gewoon staat voor een min of meer afgebakend terrein, van welke aard dan ook.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.