Erik Springelkamp Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik had dus invoerfouten gemaakt.
>
> Dit keer lijkt het ergens op
Zeker weten!!! Geweldig!!!
Tijd dus om mijn tot nu toe geheim gehouden uitgangssituatie te onthullen en te vergelijken met de door Erik gemaakte constructie.
Toen Erik en ik aan dit ‘spelletje’ begonnen heb ik een echte bestaande kustlijn uitgezocht.
Dat is geworden een stuk kustlijn van Bretagne, ten zuiden van Quimper. Van Pointe du Raz tot Pointe de Trévignon.
Heel grof langs de kust gemeten is dit een kustlijn van ongeveer 100 km lengte.
Op die kustlijn heb ik een tiental bakens gemarkeerd (A, B, C, …, M). Of ze dit in werkelijkheid ook echt zijn weet ik niet.
Van de eerste drie bakens (A, B en C) wordt aangenomen dat hun positie bekend is door opmetingen op het land.
Van de andere bakens kennen we de posities nog niet, ze komen gaandeweg ‘in beeld’ als we met een schip langs deze kust varen en vanaf acht verschillende scheepsposities (S1, S2, …, S8) de hoeken tussen de bakens gaan meten.
In de afbeelding is de uitgangssituatie weergegeven en een tabel met de meetresultaten. De gemeten hoeken zijn tot op 1º nauwkeurig.
De bedoeling is nu om met behulp van deze gegevens de posities van alle bakens te bepalen, zodat we de ‘hele’ kustlijn kunnen plotten.
Uit de eerste twee hoeken op de eerste rij van de tabel met meetwaarden volgt de positie van S1, te construeren volgens de methode van Achterwaartse Insnijding.
Uit de tweede rij volgen S2 en D.
Uit de derde rij volgen S3 en E.
etc.
Link naar maximale grootte
De constructies zijn uitgevoerd door Erik met behulp van een handige applicatie. De handmatige constructie wil ik ook nog een keer doen (stukjes heb ik al wel gedaan, maar nog niet het geheel van voor tot achter).
In de volgende afbeelding staan alle bakens met coördinaten erbij, alle scheepsposities met coördinaten en alle kijklijnen die de hoeken bepalen.
De acht verschillende scheepsposities zijn mijn keuzes geweest en vanaf die posities heb ik dus de hoeken gemeten, afgerond op hele graden.
Link naar maximale grootte
Nu heb ik in een tabel naast elkaar gezet de coördinaten waar ik vanuit ben gegaan en de coördinaten zoals die uit de constructie zijn gekomen. Tevens de absolute waarden van de verschillen in x-richting en in y-richting:
bakens/
schepen uitgangspositie geconstrueerde positie |Δx| |Δy|
A 0.00 16.00
B 5.00 14.50
C 8.00 13.75
S1 2.00 10.00 1.9 9.9 0.1 0.1
S2 4.00 9.00 4.0 9.0 0.0 0.0
D 10.00 11.50 9.8 11.5 0.2 0.0
S3 6.00 10.00 6.0 10.0 0.0 0.0
E 10.50 6.50 10.6 6.4 0.1 0.1
S4 7.50 8.50 7.4 8.6 0.1 0.1
F 14.00 5.25 14.5 5.0 0.5 0.25
S5 8.00 6.00 7.7 5.9 0.3 0.1
G 17.00 6.75 17.5 6.6 0.5 0.15
S6 13.50 1.50 14.1 1.2 0.6 0.3
H 20.50 7.50 20.9 7.4 0.4 0.1
S7 16.5 1.00 17.4 0.7 0.9 0.3
K 24.25 8.50 23.6 7.7 0.65 0.8
S8 22.00 1.50 23.1 2.9 0.9 1.4
M 26.50 5.50 24.2 4.4 2.3 1.1
We zien dat de resultaten t/m S4 echt super zijn, met een afwijking zowel vertikaal als horizontaal van ongeveer 0,1 NM (NM = Nifterlaca Mijl - de eenheid in het assenstelsel).
Vanaf punt F t/m K blijven we nog binnen een afwijking van 1 NM.
Bij S8 en M begint de afwijking wel op te lopen. Eigenlijk verbaast me dat wel.
Over de nauwkeurigheid heeft Erik al weer het een en ander geschreven (
daar), daar ga ik later nog op in.
Hier wil ik nog even ingaan op een moeilijkheden die ik tegenkwam bij het positioneren van het schip. Eerder had ik al doende geleerd hoe je ‘gevaarlijke cirkels’ kunt vermijden, zodat je niet verzeild raakt in situaties waarbij de constructie van de Achterwaartse Insnijding onuitvoerbaar is.
Maar, … bij het varen langs ‘mijn’ kust ga ik tussen S5 en S6 als het ware de hoek om. En die situatie maakt het erg lastig. Ik weet nog niet hoe dit in de praktijk moet worden opgelost.
Omdat de kust een ‘uitstulping’ heeft tussen D en G was het noodzakelijk om vanaf S3, S4 en S5 hoekmetingen te doen naar bakens (F, G, H) die vanaf die posities gezien ver landinwaarts liggen.
Omdat het hier een experiment betrof heb ik dat probleem genegeerd. Maar daar zal in de echte praktijk toch een oplossing voor moeten zijn.
Hier laat ik het nu weer even bij.
Nog genoeg stof om verder over na te denken … erg leerzaam.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.