Dagobert Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat zou een redelijke maximale afstand kunnen zijn
> om goed te kunnen waarnemen? (Niet uitgaande van
> super helder weer met heel droge lucht.)
We mogen toch wel uitgaan van goed weer, al was het alleen al omdat je weinig deining wilt.
Nu is in de Middellandse Zee regelmatig goed weer, dat zit weer mee. En in de Middeleeuwen had men sowieso geduld als schipper, want men wachtte liever op goede wind dan hard te werken.
In mijn ervaring kan je bij redelijk weer altijd tot aan de horizon zien, en bijvoorbeeld hittetrillingen zijn nog altijd een stuk kleiner dan de waarnemingsfout.
Ook zie je vaak luchtspiegelingen bij verre objecten. De torens die ik vanaf Vlieland zag op het vaste land en Texel stonden overdag meestal op hun kop met hun bovenkant, maar dat heeft geen gevolgen voor de horizontale positie.
Deze torens waren dus bijna 30 km ver weg.
Het zicht voorbij de horizon gaat met de wortel uit de hoogte van het object.
De geometrische formule is
afstand = Wortel( 2 * hoogte * aardstraal)
Aardstraal 40 000 km / 2 pi = 6400 km
Kerktoren 50 meter = 0.05 km
Afstand = Wortel(640) = 25 km
Daar komt je eigen hoogte (ooghoogte + scheepsdek = 5 meter) bij: Wortel(64) = 8 km
Dat is 33 km voor een kerktorentje.
Dat wordt ruimschoots gehaald, want atmosferische buigingen en luchspiegelingen tillen het beeld een flink eind omhoog (zonder horizontale afwijkingen). Dat heb ik ook experimenteel vastgesteld op Vlieland.
Een rots van 100 meter hoogte: 43 km.
Een rots van 500 meter hoogte: 90 km
Een berg van 1000 meter hoogte: 120 km
Mount Everest 8000 meter hoogte: 330 km
Om hoge bergen ver weg te kunnen zien moet de lucht niet nevelig zijn.
Ik heb geen ervaring met het zien op afstanden van 100 of meer kilometer, maar piloten zouden dat wel weten.
Je moet het ook wel uit foto's vanuit een ruimtestation kunnen zien, als de aarde onder een kleine hoek zichtbaar is waarbij je lang door de atmosfeer kijkt.
30 km is een eitje, 50 km moet ook geen probleem zijn, verder weet ik het niet.
> Maar dat zou betekenen dat de waarnemingen ook
> meteen aan boord uitgewerkt werden. Hoe reëel is
> dat?
Met wat ervaring merk je dat al in een schetsje dat je in een handomdraai kunt maken. Of je kunt het zelfs uit je hoofd doen.
> Mooi. Ik ben benieuwd.
> Ondertussen ben ik pogingen aan het doen om de
> constructies handmatig uit te voeren.
> Op papier met formaat A2, blanco (want mooi
> voorgedrukt ruitjespapier van goed kwaliteit was
> destijds ook niet beschikbaar, neem ik aan).
> Valt nog niet mee om foutloos te werken.
> Toen ik klaar was kwam ik er achter dat ik punt C
> niet helemaal goed had geplot
> Kost me zoveel concentratie bij het nauwgezet
> werken, dat ik het niet meteen weer over ga doen.
> Wordt waarschijnlijk maandag.
Ik voel met je mee.
Construeren is een ambacht, daar moet je ervaring in krijgen, dan leer je wel alles te checken en dubbel te checken
Ik heb ondertussen gewerkt aan m'n userinterface om het hele proces inclusief hoekmeten met random fouten door m'n programma te laten uitvoeren, en bovendien het effect van meerdere metingen voor één nieuwe positie mee te nemen, en dat allemaal met een paar muisklikken.
Ik gebruik daarbij geen moderne statistische analyse, maar simuleer het proces van constructie.
Zo zal het beste punt uit de snijpunten van drie lijnen niet in het rekenkundig middelpunt van de drie snijpunten liggen - dat is theoretisch de waarde met een minimum in de som van de kwadraten van de afstanden tot de hoekpunten, maar het punt dat de kleinste afstanden tot de drie lijnen heeft. Daarbij weegt een hoekpunt van een kleine hoek veel minder zwaar dan een hoekpunt met een grote hoek.
Dat is de manier waarop je intuitief het beste punt tekent in een aantal lijnen die elkaar niet allemaal in hetzelfde punt snijden. Je werkfout zit namelijk in de lijn (of circellijn), en niet direct in je snijpunt, dat is een afgeleide, waar de fout groter is naarmate de hoek kleiner.
Ik heb de formele analyse daarvan uitgewerkt en het meeste nu geïmplementeerd.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/07/2016 19:48 door Erik Springelkamp. (
bekijk wijzigingen)