Home · Forum · Regels · Artikelen · Links
Nifterlaca
Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Het tij kan keren

26 juli 2017 12:10
Erik Springelkamp Schreef:
-------------------------------------------------------
> In Groningen is er De Tie, net ten Noorden van de
> Middeleeuwse vesting, nog op de Hondsrug, bij de
> splitsing van de wegen naar Winsum en Bedum.
> Er was een een es, een kapel, een bron, en
> economische activiteiten richting Hunze en
> Boterdiep, Bedum en Noorddijk.
> De es was goeddeels in handen van een domein van
> de Bisschop van Utrecht, waar de laatste horige in
> Groningen rond 1340 de bedrijfsleiding voerde.
>
> Op de kaart van Van Deventer is het de bewoonde
> punt ten Noorden van de stad
> [lottifuehrscheim.files.wordpress.com]
> 08/groningen-van-deventer-groot.jpg?w=1008
>
> Ik ben opgegroeid op die Tie.

Ik ging altijd naar de middelbare school de Thij te Oldenzaal (op fietse ook door Dulder) vandaar ik ook bekend was met deze termen. Naar blijkt hebben we dus jaren gespendeerd waar mensen werden berecht en zelfs opgehangen in de nabijheid van een eeuwenoud grafveld. Een aparte gedachte vind ik dat, daar er nu weinig meer van te zien is, het tij kan immers keren, niet? winking smiley (Overigens zou ik vermoeden dat de uitdrukking "het tij keren" komt van een geding keren i.p.v. een getijde (eb of vloed), maar dat terzijde). Ik zat derhalve ook even te kijken bij de Groningse Tie, waarbij Wiki het volgende vermeld;

Nieuwe Kerkhof. Van Nieuwe Boteringestraat tot Noorder- en Zuiderkerkstraat. Genoemd naar het nieuwe (geheel ommuurde) kerkhof dat diende als vervanging voor het Sint Walburgskerkhof. Ingewijd 1623. Het Nieuwe Kerkhof is gelegen op de Tie, een eeuwenoude brinkachtige open ruimte, mogelijk tevens ding- of vergaderplaats, op de noordelijke es van Groningen.

Oud-Ootmarsum (technisch gezien zijn er 2 plaatsen; Oud Ootmarsum en Ootmarsum welke tegen elkaar aanliggen) bijvoorbeeld heeft een straat genaamd "Tijinkskamp" welke kruist met de straat "Galgenveld," hetgeen niet geheel toevallig is me dunkt.

Wat ik nog wou vermelden is de vierschaar. Gezien veel gebieden in vieren werden gedeeld zou ik me zo voor kunnen stellen dat een originele vierschaar (met 4 zijden) per zijde/hoek door zo'n deelgebied werden vertegenwoordigd. Zou hier dan ook de verscheidene *hoek plaatsen vandaan komen? Als je een *hoek was dan deed kreeg je een hoek in het dingspil, als het ware een bokser in de ring met 4 zijden/hoeken. Maar sja, dat is speculasie van Sinterklasie.....
Onderwerp Auteur Gepost

Tijding tijdens de thijdinc

Johannes 25 juli 2017 21:23

Re: Tijding tijdens de thijdinc

Erik Springelkamp 25 juli 2017 22:57

Het tij kan keren

Johannes 26 juli 2017 12:10

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen