Home · Forum · Regels · Artikelen · Links
Nifterlaca
Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Mini bergen?

23 augustus 2017 09:54
Die ‘bergen’ die geen ‘bergen’ zijn hebben me nog eens aan het zoeken gezet. Op mijn vraag of dat typisch iets voor Twente zou kunnen zijn had ik al snel een antwoord: nee dus.
Heel uitgebreid heb ik niet hoeven zoeken. Een beetje rondkijken in mijn eigen provincie Noord-Brabant leverde snel voorbeelden van gehuchten op:

Langenbergen (Boxtel)
Kattenberg (Oirschot)
Den Berg (Liempde)
Bergenshuizen (Vught)
Distelberg (Cromvoirt / Helvoirt)
De Bergen (Raamsdonksveer)
Dommelbergen (Oosterhout)
Strikberg (Breda)
Visberg (Roosendaal)

Eigenlijk zou ik er Steenbergen ook bij willen zetten. Het maaiveld is daar namelijk ook amper één meter boven NAP.
Maar dan aarzel ik weer, omdat Wikipedia bij Steenbergen spreekt van “een zandopduiking in veen”.
Kennelijk heb je niet veel hoogteverschil nodig om de naam ‘berg’ opgeprikt te krijgen.

Nu zou ik een zandopduiking (in veen of in moerassig terrein) eerder een ‘donk’ noemen en ik denk dat op die manier b.v. de naam van het gehucht Polsdonken bij Oirschot te verklaren is. Maar ook Zevenbergen wordt verklaard als zijnde donken. Voor het nabijgelegen Zwartenberg zal dan wel hetzelfde gelden, of het moet hier dan weer gaan om een rivierduin omdat het namelijk aan de Mark ligt.
Ook bij Wagenberg bij Made wordt gesproken over donken, al kan ik die daar nauwelijks vinden. Zevenbergen ligt echt in een polder en daar is het hoogteverschil (nu!) wel een meter of drie. Maar ja, is dat dan een berg?
Geertruidenberg is ook al zo’n enorme ‘berg’ confused smiley.
Nu is het hele westen van Noord-Brabant qua landschap natuurlijk wel sterk veranderd. Vroeger veel veen en de ontginning daarvan heeft volgens mij voor bodemverlaging gezorgd. Ik kan me zo voorstellen dat de aanwezige donken in het veen-tijdperk minder opvielen in het landschap en daarna juist meer.

We hebben ook heel veel de naam ‘heuvel’ in plaatsnamen en ook veel plaatsen die een centrale plek hebben met die naam. Ook hierbij valt misschien wel te denken aan een plek met een geringe hoogte t.o.v. de omgeving.
(Evenheuvel bij Oirschot, Lennisheuvel bij Boxtel, Heuveltje tussen Berkel-Enschot en Udenhout, …)

Maar bij een berg verwacht je toch meer dan een nauwelijks waarneembare ophoging. Voor een berg zou je toch geen scherp oog nodig moeten hebben om hem te kunnen zien.

‘Alles is relatief’ zal wel het juiste antwoord zijn. In een vlak land kan een donk gemakkelijk de naam ‘berg’ krijgen.

Groet,
Dagobert

Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.
Onderwerp Auteur Gepost

Horsten en galgen

Johannes 15 augustus 2017 11:51

Walburga, -burg in persoonsnamen

Dagobert 15 augustus 2017 17:33

Burg(us), (her)berg en borg(leen)

Johannes 16 augustus 2017 11:12

Walburgakerk / ringwalburg

Dagobert 21 augustus 2017 12:58

Re: Walburgakerk / ringwalburg

Erik Springelkamp 21 augustus 2017 15:25

Re: Walburgakerk / ringwalburg

MWB 21 augustus 2017 19:15

Mini bergen?

Dagobert 23 augustus 2017 09:54

halsbergen en helmen

Johannes 24 augustus 2017 12:05

ter aanvulling; bergen, borgen en burgen

Johannes 24 augustus 2017 14:42

De berg baart een muis

Dagobert 27 augustus 2017 13:31

Taal, wie taalt daarnaar? l

RV Burger 27 augustus 2017 23:15

Re: De berg baart een muis

Johannes 28 augustus 2017 08:14

Re: De berg baart een muis, mouse, moes

Lolke 28 augustus 2017 19:27

Moes van appelmuizen

Dagobert 29 augustus 2017 10:23

Re: De berg baart een muis

Erik Springelkamp 01 september 2017 03:09

Een berg vrouwen

Johannes 01 september 2017 11:14

Re: Burg(us), (her)berg en borg(leen)

fons 23 augustus 2017 22:18

Re: Horsten en galgen

GC 18 augustus 2017 11:12

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen