Home · Forum · Regels · Artikelen · Links
Nifterlaca
Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Re: De Kleine Elst bij Wijchen

13 september 2017 18:08
Het lijkt mij helemaal niet zo’n vreemde gedachte dat Over- en Nederasselt hun naam te danken hebben aan de Kleine Elst. Het Dorpsplatform Overasselt denkt daar overigens heel anders over:

De naam Overasselt is waarschijnlijk afgeleid van Essenbomen. Asselt is een verbastering van Essen. Deze bomen kwamen vroeger veel voor in het Overasseltse en Nederasseltse Broek en gedijen goed in nat gebied. “Over” en “Neder” verwijst naar hoger en lager. Overasselt ligt iets hoger dan Nederasselt tov NAP.

Betrouwbaar? Kweenie.

Op Wikipedia/Nederasselt wordt beweerd:

De plaats is bewoond gebleven tot het einde van de Romeinse tijd. Daarna lijkt het gezien de gedane opgravingen en daarbij al dan niet gevonden voorwerpen, tot de Karolingische tijd zo rond de negende eeuw redelijk onbewoond te zijn gebleven. Door gebrek aan middelen en kennis om op een rendabele manier landbouw te bedrijven en door de vele overstromingen van de Maas leek het gebied lange tijd niet geschikt voor bewoning. De eerste vondsten die gedaan zijn van voorwerpen na de Romeinse tijd stammen dan ook inderdaad pas uit de negende eeuw.

Klinkt niet erg spectaculair voor wat betreft de Karolingische tijd. Betrouwbaar? Kweenie.
Over de archeologische bronnen moeten we het zeker nog eens gaan hebben, ook m.b.t. Asselt/Swalmen.

Nu is er in Overasselt de ruïne van de Sint Walrickkapel. Wat doet die heilige Walrick (Valéry) hier? Die zou in de 6e/7e eeuw in Noordwest-Frankrijk vertoefd hebben en daar de abdij van Leuconay gesticht hebben, tegenwoordig Saint-Valéry-sur-Somme.
Waren er al vroege banden tussen Overasselt en Leuconay?
Ergens las ik over een oorkonde van Otto I uit 952 waarin deze een schenking bevestigt van gronden in Overasselt aan de Franse abdij door Lodewijk de Duitser. De oorkonde van Lodewijk de Duitser zou niet meer bestaan, maar zou ook een bevestiging geweest kunnen zijn. Dus hoe ver gaat dit terug?
Helaas kan ik de bewuste oorkonde van Otto I ook nergens vinden. Dus ik kan ook niet oordelen over wat daarin over Overasselt zou kunnen staan.
Dit zou naast de schijnbaar magere archeologie wel een aanwijzing kunnen zijn dat daar wel wat te beleven was in de 9e eeuw.
Misschien slaat het ‘Andassele’ (in insula Batue) in de beroemde oorkonde van Folckerus uit 855 ook wel op (Over- en Neder)Asselt. Direct daarop volgend worden de plaatsen Ewic, Elti, Hrineshem, Getuurdh en Linterwic genoemd.

Het komt mij voor dat je best wel eens gelijk zou kunnen hebben voor wat betreft de strategische positie van de omgeving Wijchen. Die is misschien inderdaad gunstiger dan van de omgeving Asselt/Swalmen. Zeker gezien de bereikbaarheid van de Rijn.
Anderen kunnen hier waarschijnlijk beter over oordelen dan ik.
Over de bevaarbaarheid van de Kleine Elst, maar ook b.v. de Niers, de Swalm en de Roer heb ik sterke twijfels. Zelfs over de bevaarbaarheid van de Maas. Als regenrivieren was de bevaarbaarheid volgens mij héél sterk seizoensgebonden. Bij de Maas misschien met uitzondering van de benedenloop vanaf Heerewaarden, waar ze mogelijk water uit de Waal ontving. Maar bij Maastricht kon je volgens mij van tijd tot tijd probleemloos pootje badend oversteken.

Als ik echter naar een aantal van de bronnen kijk die ik daar opsomde, met name vanwege de andere genoemde plaatsen in de oorkonden, dan vind ik Asselt/Swalmen weer niet vreemd.

Groet,
Dagobert

Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.
Onderwerp Auteur Gepost

“Vikingen in Asselt blijkt een grote fabel”

Dagobert 12 september 2017 14:04

Re: “Vikingen in Asselt blijkt een grote fabel”

Johannes 12 september 2017 14:56

De Kleine Elst bij Wijchen

Johannes 13 september 2017 14:46

Re: De Kleine Elst bij Wijchen

Dagobert 13 september 2017 18:08

Aslao, Hasloa, Aschlo, Ascloha, Assclon, Haslo in de bronnen

Dagobert 12 september 2017 21:34

Re: Aslao, Hasloa, Aschlo, Ascloha, Assclon, Haslo in de bronnen

Lolke 12 september 2017 22:21

14 mijl = 14 uur gaans?

Dagobert 12 september 2017 23:02

Re: 14 mijl = 14 uur gaans?

Lolke 13 september 2017 09:46

Re: 14 mijl = 14 uur gaans?

Dagobert 13 september 2017 15:13

Re: Aslao, Hasloa, Aschlo, Ascloha, Assclon, Haslo in de bronnen

Dagobert 13 september 2017 16:10

De oorkonden

Dagobert 15 september 2017 15:42

Verhalende bronnen en archeologie

Dagobert 21 september 2017 14:56

Leesvoer

Dagobert 21 september 2017 14:59

Meer nuance in de media

Dagobert 19 september 2017 11:07

Boringen

Dagobert 19 september 2017 13:24

Re: Meer nuance in de media

Lolke 19 september 2017 14:41

Wal?

Dagobert 20 september 2017 00:28

Re: Wal?

Lolke 20 september 2017 19:40

Frankisch / Fries

Dagobert 21 september 2017 11:12

Re: Frankisch / Fries

Lolke 21 september 2017 14:42

Aski

Dagobert 21 september 2017 20:28

Lo en low?

Johannes 24 september 2017 17:36

Re: Lo en low?

Lolke 25 september 2017 14:15

Johannes 25 september 2017 15:21

Lolke 25 september 2017 15:41

felshout 23 september 2017 21:36

Dagobert 25 september 2017 23:11

felshout 26 september 2017 21:52

Asch

MWB 26 september 2017 20:27

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen