Behalve dat ik het heel erg leuk vond om de Nifterlaca's te ontmoeten, en nog wat anderen die ik alleen van naam kende..... vond ik het eigenlijk nogal tegenvallen.
Want hoeveel hebben we nou over de Franken te horen gekregen?
Een opsomming van bronnen die ergens kant en klaar uit een boek komen..... Dat had hier één pagina in ons topic "Voorbereiding" kunnen zijn...... nogal saai en nergens toe leidend..... of hebben jullie een conclusie gehoord? Een sappige stelling? Werden we betrokken bij het verhaal? Open vragen gesteld?
En wat gebeurde er daarna? Werd keihard beweerd dat de Franken onmiskenbaar gevonden kunnen worden aan specifiek aardewerk? Of aan de
Francisca? Werden we op de hoogte gebracht waar die allemaal waren gevonden en waaruit onmiskenbaar af te leiden was waar ze zich ophielden? Ik heb het gemist. Het was wel veel, dat wel. Maar de link tot de Franken heb ik persoonlijk gemist.....
Was het reclamepraatje van Guido Delahaye nou echt een goede bijdrage tot de Franken? Vertelde hij iets nieuws? Totaal niet. Gewoon reclame voor de boeken van zijn vader. Toch kreeg hij een beetje applaus en ik hoorde iemand zeggen "goeie lezing!".... onbegrijpelijk voor mij.
Droeg de laatste lezing bij aan het verhaal over de Franken? Of kreeg Hans Rombouts de ruimte die hem eerder beloofd was? Waarna ik nog in Semafoor de andere kant van het verhaal moest lezen.....
En dan nog Gerrit Hekstra die het kennelijk heel belangrijk vond om het over de Friezen te hebben...... nou ja zeg! De Friezen! Wie wil het daar nou over hebben?
Ben dus niet helemaal tevreden naar huis gereden.
Ik zit al in mijn 50ste levensjaar maar ik vond het allemaal nogal stoffig. Ik werd niet in de lezingen "gezogen". Werd niet aangemoedigd om een stelling te kiezen, zelf na te denken. Dit was mijn eerste SEMposium. En ik ga vast naar de volgende.... maar als ik de onderwerpen zie van de vorige symposiums.... dan waren die wellicht wat pittiger....kan dat kloppen?
Groeten, Lolke