Op nu.nl las ik het volgende berichtje:
Facebook eist dat trailer Nederlandse film Redbad verwijderd wordt
Perikelen rond Facebook en andere sociale media zijn geen onderwerp voor dit forum. Daar ga ik het dus niet over hebben. Maar mijn aandacht werd getrokken door de volgende zin: “De makers hebben veel archiefonderzoek gedaan naar de Friese held Redbad om een film te maken die de geschiedenis recht doet.”
De regisseur, Roel Reiné, maakte eerder de tamelijk succesvolle film
Michiel de Ruyter (internationale titel
The Admiral).
Voor het maken van zo’n historische film is natuurlijk altijd archiefonderzoek nodig. Dat is bij
Michiel de Ruyter kennelijk redelijk goed gelukt, al zitten er wel wat zaken in de film die historisch gezien niet passen in de tijd van de echte Michiel. Welke historische film is helemaal vrij van dat soort fouten?
Roel Reiné heeft echter niet de fout gemaakt om de held Michiel de Ruyter op te laten treden in een setting van de Tachtig Jarige Oorlog. Zou hij dat wel gedaan hebben, dan zou hij waarschijnlijk de hoon van heel de natie over zich heen gehad hebben.
Het historisch besef van ‘de Nederlander’ is toch nog net groot genoeg om in zo’n geval geschiedvervalsing te herkennen.
Voor de periode van de vroege middeleeuwen ligt dit anders.
Enige kennis over ‘Nederland’ in deze periode is bij de meeste mensen ver te zoeken.
En nu vrees ik dat dit toch ook het geval is bij de makers van deze film Redbad, producent Klaas de Jong en regisseur Roel Reiné.
Want zij hebben er na ‘veel archiefonderzoek’ geen moeite mee om de held Redbad op te laten treden in een soort alliantie met vikingen.
De historische ‘vikingen’ doen hun intrede in de geschiedenis ongeveer een eeuw na de historische Redbad. Door ze samen te laten optreden maak je dus een soortgelijke fout als wanneer je Michiel de Ruyter op zou laten treden als een leider van de watergeuzen.
Hoe goed het historisch besef van Roel Reiné is ten aanzien van zijn nieuwe filmheld Redbad bleek op pijnlijke wijze toen hij op 16 november 2017 in de talkshow van Jeroen Pauw te gast was.
Link. Het item loopt van ongeveer 37 min tot het einde.
Daarin beweert hij ijskoud dat de Radboud ‘van het ziekenhuis’ (zoals Jeroen Pauw het uitdrukt) dezelfde is als de Radboud die de koning van de Friezen was. Pauw wijst hem er fijntjes, in vragende vorm, op dat het daar toch echt gaat om een bisschop. Nee, zei Roel Reiné, de bisschop dat was Bonifatius. Grrrrr ...
Als de film Redbad een succes wordt, moeten we de makers dan dankbaar zijn omdat ze een stuk historie uit de vroege middeleeuwen in de belangstelling hebben gebracht … of moeten we boos zijn omdat er een poging tot geschiedvervalsing is gedaan?
Als film kan Redbad natuurlijk hoe dan ook het aanzien waard zijn. Ik denk dat ik wel ga kijken als hij ‘uit’ is.
Redbad - de officiële filmsite
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.