Home · Forum · Regels · Artikelen · Links
Nifterlaca
Welkom! Log in Registreer een nieuw account

In de bioscoop ...

30 juni 2018 15:52
Gisterenmiddag ben ik naar de bioscoop geweest … om REDBAD te zien.
Echt waar, ik zat in mijn eentje(!) in een zaal met een capaciteit van ongeveer 400.
Een merkwaardige ervaring .. is dit een slecht voorteken voor het succes van de film?

Wat ik van de film vond?
Ach, van de bewuste tijd van Redbad weten we erg weinig. Maar de film weet het weinige dat we volgens de bronnen menen te weten nog vakkundig om zeep te helpen. Maar dat was me natuurlijk al wel bekend uit de informatie die vooraf naar buiten was gekomen.
Van een verwachte rol van ‘vikingen’ bleek trouwens helemaal niets.
Wel waren er ‘Denen’ en daar kan ik me wel in vinden. Ook waren er nog even ‘Zweden’ (Svear) die een aanval deden op de Denen, heb ik geen moeite mee.

De verhaallijn die in de erg lange film wordt neergezet is echt flinter, flinterdun. Geen enkele poging om voor enige verdieping te zorgen. De merendeels zeer, zeer korte ‘dialogen’ benadrukten de oppervlakkigheid heel erg.

Veel, veel, veel te veel tamelijk extreme close-ups. Ook bij scenes waar je dat als toeschouwer echt niet wilt, zoals in de gewapende conflicten. Doordat je er als toeschouwer zó dicht op zit is er dan zovéél beweging op het grote doek, dat je het gewoon niet meer scherp ziet. Heel moeilijk te volgen en voorzien van overdreven veel en harde geluidseffecten.
Heel weinig ruime shots, af en toe met drones gefilmd en dat is dan wel weer zo mooi dat je er meer van wilt. Een vlootje Denen of Zweden die een aanval(letje) ergens aan een kust uitvoeren is vanuit de lucht een mooi gezicht.

Ik snap wel dat het erg moeilijk is om veel in ruime blik te filmen. Zeker als je gebruik maakt van bestaand decor, zoals het prehistorisch dorp in Eindhoven, de ijzertijdboerderij in Dongen en het archeologisch park in Haitabu. Voor je het weet zie je dat er wel erg weinig gebouwen zijn en heb je een flatgebouw in beeld of andere ongewenste moderniteiten.

Volgens mij zat er wel het nodige aan virtual reality in de film, zoals de shots uit de hoogte van een brandend Dorestad. En de benedenstad van Reims gezien vanaf het kasteel (Het kasteel van Bouillon speelt deze ‘rol’ als zetel van de Franken.)

De rol die Jacq Wouterse neerzette als Willibrord was wel erg ‘apart’. Ik weet nog steeds niet of ik daarom moest lachen of huilen.
In de film werd wel héél erg weinig gelachen. Ik vraag me af of ik ooit zoveel acteurs bij elkaar heb gezien die vooral heel serieus heel erg gekwelde mensen probeerden te zijn.

Ook grappig: de ‘Friezen’ spreken Nederlands en zowel de Denen als de Franken (Pepijn van Herstal, Karel Martel en consorten) spreken allemaal Engels. Bijzonder.
De rol van Pepijn wordt ook gespeeld door de Amerikaanse bad-guy Jonathan Banks.

Tja … en dan nog die regen … in een wel erg groot gedeelte van de film regent het. En niet een beetje … echt pijpenstelen.

De soundtrack tenslotte … eentje van dertien in een dozijn.

Eindoordeel: ik ben niet erg enthousiast over de manier waarop het verhaal is uitgewerkt, maar vind het als productie best knap gedaan en heb er ook geen spijt van dat ik er voor naar de bioscoop ben gegaan.

Groet,
Dagobert

Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.
Onderwerp Auteur Gepost

Redbad de film - “veel archiefonderzoek”

Dagobert 27 mei 2018 12:47

Re: Redbad de film - “veel archiefonderzoek”

Kenau 29 mei 2018 21:41

Lolke 30 mei 2018 09:12

Stukje uit 'De sage van Karel en Redbad'

Dagobert 30 mei 2018 10:17

Re: Stukje uit 'De sage van Karel en Redbad'

Lolke 01 juni 2018 00:14

Dagobert 01 juni 2018 10:30

Lolke 01 juni 2018 10:56

Excursie / uitstapje / Bavel

Dagobert 01 juni 2018 16:19

In de bioscoop ...

Dagobert 30 juni 2018 15:52

Re: In de bioscoop ...

GerardA 01 juli 2018 23:09

GC 02 juli 2018 19:23

Dagobert 04 juli 2018 10:08

Re: uitgestelde plaatsing

GC 06 juli 2018 08:10

GC 06 juli 2018 08:13

RV Burger 06 juli 2018 10:45

GerardA 09 juli 2018 17:27

Ciconia 12 juli 2018 00:45

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen