Ik ben pas net begonnen aan hoofdstuk 2, dus nog niet zo ver gevorderd.
Toch ben ik al behoorlijk geïntrigeerd door de kaartjes met locaties waar wél Romeinse aanwezigheid zou zijn in de laat-Romeinse tijd, zoals het kaartje dat je zelf in je bericht opnam en dat ik hier nog eens laat zien:
Ik vind het heel vreemd dat er langs de Rijn, van zeg maar Lobith langs Arnhem tot Maurik, kennelijk geen Romeinse aanwezigheid meer was en vanaf daar tot aan Katwijk kennelijk wel. (Ik heb al wel gezien op de andere kaartjes dat niet al die nummers 6 - 16 gedurende de gehele laat-Romeinse tijd ‘actief’ waren, maar dat doet volgens mij niets af aan deze vreemde situatie.)
Het lijkt er op dat in het oosten de Waalroute belangrijker was dan de Rijnroute.
Over het westelijke deel van de Waalroute, zeg maar vanaf Rossum/Kessel, valt waarschijnlijk geen conclusie te trekken wegens gebrek aan vondsten.
Maar hoe functioneerde de Rijnroute vanaf de omgeving Maurik richting Katwijk? Bij mij komt de gedachte op om een of andere logistieke verbinding te veronderstellen tussen de Rijn in de omgeving Maurik en de Waal (en Maas?) in de omgeving Tiel.
Misschien komt dit ‘probleem’ van het oostelijke deel van de NL-Rijn nog aan de orde. In dat geval heb ik niks gezegd

.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.