Home · Forum · Regels · Artikelen · Links
Nifterlaca
Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Stopcastella aan de Maas, Waal, Rijn en Lippe

04 juni 2022 19:57
Voordat de Rijn de Limes werd (en voordat het Romeinse rijk haar grootste omvang bereikte), had er volgens de gangbare plaatjes al een terugtrekking uit de 'Noord-Hollandse kuststreek' plaatsgevonden. Daarna is m.i. de exclusieve controle van de delta met al haar waterlopen opgegeven.

"All non-rural settlements were deserted after the collapse of the limes in 275 CE, with only Noviomagus and Ceuclum being re-occupied in the Late Roman Period." p 10

Verhagen P., Joyce J. & Groenhuijzen M.R. (eds) (2019). Finding the limits of the Limes, modelling demography, economy and transport on the edge of the Roman Empire. Link

Romeinse nederzettingen zonder enige militaire controle lijken mij niet waarschijnlijk en andersom blijft ook een vraag (wie hebben die Romeinse spullen achtergelaten? Ik denk inderdaad foederati, maar welke dan? etc.). Ondanks dit en alle prachtige 'Vinexarcheologie' blijf ik mijn militair-economische 'Nijmeegse Noordkaap-gedachte' (controle 'non-delta' Rijn-Maas) aanhangen.

"Only Heumensoord marks a different location from what one might expect." p 33
"Purely looking at location and the spread of these sites, no single line of defence along the Meuse can be identified" p 36
"The first research question of this thesis was whether traditional end dates for Middle Roman sites could be extended into the later 3rd and 4th century. This does not apply to the Meuse, as all sites are newly built in this period" p 36
"None of the Meuse sites are built on previous military terrains." p 37
"... but it seems to me that each river also had its own specific function. Whereas the Rhine limes was installed to exercise control over the inhabitants and their movement, the Meuse was equipped with installations to safeguard transport." p 40

De eerste en laatste quote vind ik moeilijk. Je zou de militaire installaties dan aan de Rijn verwachten en niet andersom. Daarbij is de Maas een prima rivier, maar geen vervanger voor de Rijn. Ik geloof niet dat je de benedenloop van de Maas afzonderlijk van die van de Rijn kunt beheersen.

Een andere (pro-Limes) publicatie is stelliger: Over het castellum Valkhof in relatie tot de Nederlandse rest(anten):

"It is the only site in the Dutch frontier zone with incontestable physical remains of a Late Roman military fortification." p 66

Polak, M. et al. (2019). Frontiers of the Roman Empire, the Lower German Limes, 1, nomination file. Link

Ik zou het zo opschrijven: De bewezen laat-Romeinse substantiƫle militaire installaties van Cuijk, Nijmegen, Asperden, Kalkar en Xanten zijn de enigen ter hoogte van, of stroomafwaarts van, de terrassenkruising van de stroomgebieden van de Rijn en Maas.

Xanten: Stadsvesting - Rijn (linkeroever) - Noorden - Lippe (linkeroever) - Oosten - Rijn en Lippe

Kalkar: Castellum - Rijn (linkeroever) - Noorden - Rijn en Lippe

Nijmegen: Castellum - Waal (linkeroever) - Westen - Rijn

Cuijk: Castellum - Maas (linkeroever) - Westen - Maas en Niers

Asperden: Burcht - Niers (rechteroever) - Westen - Niers

Gennep en Qualburg zijn niet zeker. Kessel (Waal-Maas) en Meinerswijk (Nederrijn-pre-IJssel) zouden m.i. kunnen, als handige punten om te hebben als het niet teveel kost (nice-to-haves).

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/06/2022 20:28 door Upbergen. (bekijk wijzigingen)
Onderwerp Auteur Gepost

De veranderingen in Romeinse militaire aanwezigheid aan de Limes in Nederland

Lolke 23 juni 2018 14:58

Re: De veranderingen in Romeinse militaire aanwezigheid aan de Limes in Nederland

GerardA 25 juni 2018 15:30

Re: De veranderingen in Romeinse militaire aanwezigheid aan de Limes in Nederland

Dagobert 26 juni 2018 00:50

Lolke 26 juni 2018 19:40

De Zoel, van Tiel naar de Lek

Vorenus 26 juni 2018 21:02

MWB 26 juni 2018 21:13

Lolke 26 juni 2018 23:49

Vorenus 27 juni 2018 11:41

Lolke 27 juni 2018 19:22

De Zoel, een optie

Dagobert 28 juni 2018 17:05

Re: De Zoel, een optie

Vorenus 28 juni 2018 19:56

Maas? Foederati?

Dagobert 29 juni 2018 10:53

Re: Maas? Foederati?

Vorenus 29 juni 2018 11:39

Foederati?

Dagobert 29 juni 2018 12:15

Re: Foederati?

Vorenus 29 juni 2018 14:05

Re: Foederati?

Dagobert 30 juni 2018 11:06

Stopcastella aan de Maas, Waal, Rijn en Lippe

Upbergen 04 juni 2022 19:57

Re: Stopcastella aan de Maas, Waal, Rijn en Lippe

Upbergen 05 juni 2022 22:48

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen