Dagobert Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Aangenomen dat inmiddels vaststaat (dit lijkt mij
> althans vrij zeker) dat het een marskamp is in de
> augustijnse traditie kom ik tot het volgende
> rijtje van mogelijke kandidaat-campagnes:
>
> Drusus, 11 v.Chr.
> Ahenobarbus, 1 n.Chr.
> Tiberius, 4/5 n.Chr.
> Varus, 7-9 n.Chr.
> Tiberius, 10/11/12 n.Chr.
> Germanicus, 14/15/16 n.Chr.
>
Amai, wat speculatie gezien de te omvatten mogelijke periode. Dit afvinken (wat doe je mij aan) vergt wat knip- en plakwerk uit mijn bestanden en poog het e.e.a. bondig op te zetten. Te beginnen met Drusus.
In 11 BC onderneemt Drusus met 3 legioenen (legioen ad ca. 5000 legionairs plus auxilia) een veldtocht vanuit Vetera, steekt de Rijn over en trekt eerst zuidwaarts door het gebied van de Usipeti. Vervolgens slaat hij een brug over de Lippe (vermoedelijk bij Schermbeck-Dorsten) en trekt oostwaarts door het gebied van de Sugambri (tussen de Lippe en de Ruhr) doch deze zijn op dat moment tegen de Chatti opgetrokken. Hij besluit om verder oostwaarts door te gaan en komt tot aan de Weser, het gebied van de Cherusken brandschattend De Cherusken gaan geen veldslag aan doch wijken terug over de Weser. Daar de voorraden waren geslonken en de winter naderde besloot Drusus niet de Weser over te gaan. Tevens was er een slecht voorteken, een bijenzwerm nestelde zich in het castra. Het leger begaf zich nu op de terugweg en in een smalle beboste pas (enkel Plinius maior vermeldt apud Arbalonem) werd de Romeinse colonne aangevallen door Germanen waarbij de Romeinen verliezen leden. Daar de Germanen niet goed georganiseerd optraden kon Drusus zijn leger uit de pas leiden. De Germanen vielen onderweg nog wel aan doch bleven op enige afstand. Drusus richtte vervolgens een castra hiberna in nabij de samenloop van de Lupia en de Elison (Oberaden).
Bron: Cassius Dio Book 54.33.
Mogelijke marsroutes tussen de Lippe de Ruhr richting de Weser.
Route A (de kortste) : via Soest – Erwitte – Geseke – Salzkotten – Paderborn (Westfälischer Hellweg) – Driburg (Südlicher Hellweg) naar Höxter (Weser) of van Driburg via Brakel naar Bevenungen (Weser).
Route B: via Soest – zuidoost naar de Haarstrang en deze volgend via Kneblinghausen (castra) – of een noordelijke route met rivieroversteek of zuidelijk via Madfeld (langs de Diemel) naar Blankenrode en over de Börderweg naar Bevenungen (Weser).
M.i. niet over de Senne/Oerlinghausen, Drusus opereerde zuid van de Lippe.
Tot zover maar even.
Servus,
Vorenus