Vorenus Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Amai, wat speculatie …
Leuk toch

?
Ik ben het met je eens dat Drusus 11 v.Chr. waarschijnlijk afvalt. Het lijkt er niet op dat die in de buurt van Oerlinghausen is geweest.
Inmiddels heb ik wat zitten grasduinen naar Lucius Domitius Ahenobarbus in 1 n.Chr. en in samenhang daarmee zijn ondercommandant Marcus Vinicius.
Er zou een 3 jarig conflict zijn uitgebroken rondom de Cherusken toen Ahenobarbus vanaf de Elbe naar de Rijn trok.
Er is hier erg weinig over bekend, zover ik kan nagaan.
Cassius Dio 55.10a.2-3 en Velleius Paterculus 2.104.2.
Dus waar de Romeinen destijds precies geweest zijn blijft duister.
Wel blijkt dat Germanicus in 15 n.Chr. op een plek kwam waar ook Ahenobarbus geweest was. Tacitus
Annalen 1.63.4:
1.63.3. Daarop heeft hij zijn leger naar de Eems teruggevoerd en de legioenen op de vloot weer teruggebracht zoals hij ze had aangevoerd; een deel van de ruiterij heeft hij opgedragen langs de zeekust naar de Rijn te trekken; Caecina, die zijn eigen mannen leidde heeft hij met klem opgedragen om, hoewel hij langs bekende wegen terug zou keren, zo snel mogelijk de veenbruggen over te steken.
1.63.4. Het gaat hier om een smal pad door uitgebreide moerassen, ooit door Lucius Domitius tot een dijk opgehoogd, verder was er leemgrond, zuigend door zware modder of onbetrouwbaar door beekjes; daaromheen strekten zich langzaam glooiende wouden uit die Arminius toen bezette omdat hij via afsnijdingen en met een lichte legertros onze soldaten, die belast waren met zware bagage en wapentuig, was voorgekomen.
Zo ik het nu inschat kunnen we niet met enige zekerheid uitsluiten dat Lucius Domitius Ahenobarbus in 1 n.Chr. (of Marcus Vinicius?) het marskamp bij Oerlinghausen heeft aangelegd.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.