Dank voor al deze inbreng, ik loop er nog even langs …
Over Drusus zijn we het helemaal eens. Zijn campagnes van 10 v.Chr. en 9 v.Chr. had ik al niet in overweging genomen. Jij hebt het nu ook nog eens toegelicht dat het niet waarschijnlijk is dat het nieuw ontdekte marskamp bij Oerlinghausen hier een rol heeft gespeeld. Ook de campagne in 11 v.Chr. kunnen we met een grote mate van zekerheid uitsluiten, al komt Drusus hier nog het dichtste in de buurt.
Een campagne van Tiberius tussen 9 en 6 v.Chr. had ik niet in beeld, dank voor de aanvulling. De bronnen geven geen bijzonderheden, dus voor deze campagne kan het marskamp bij Oerlinghausen niet uitgesloten worden.
Over Ahenobarbus (1 n.Chr.) zijn we het kennelijk niet helemaal eens. Jij schreef:
In deze lijkt het mogelijk dat Ahenobarbus vanaf de Elbe zich terugtrok via Barkhausen, Bielefeld en Wiedenbrück en vervolgens zuid daarvan over de ‘pontes longi’ naar de Lipperoute teneinde de Rijn weer te kunnen bereiken.
In deze mogelijk een route over de Bielefelder pas en niet via Oerlinghausen.
Zo ik het zie maakt het niet zoveel uit of de Osning hierbij gepasseerd is via Bielefeld of via Oerlinghausen. Ook bij een passage via de Bielefelder pas komt m.i. het nieuw ontdekte marskamp in beeld.
Ik ben het wel met je eens dat de ‘pontes longi’ (veenbruggen of knuppelwegen of iets dergelijks) zeer waarschijnlijk te zoeken zijn in het gebied tussen de Osning en de Lippe.
Hoe dan ook, ik zou Ahenobarbus (1 n.Chr.) niet uit willen sluiten.
De ‘immensum bellum’ met Marcus Vinicius (1-3 n.Chr.) kan gezien de zeer spaarzame mededelingen in de bronnen niet uitgesloten worden, hier zijn we het weer met elkaar eens.
En dat geldt ook voor Tiberius 4/5 n.Chr.
Ten aanzien van Varus (6/7-9 n.Chr.) merk je terecht op:
Het is niet duidelijk of Varus over een van de Osning-passen trok tot aan de Weser, een dergelijke vermelding is niet op te maken, en aldaar een tijdelijk castra betrok.
Varus (6/7-9 n.Chr.) blijft voor het marskamp bij Oerlinghausen ook in beeld.
Dan opnieuw Tiberius in 10 n.Chr., weer heel weinig over bekend, maar dus niet uit te sluiten. Tiberius in 11 n.Chr. en in 12 n.Chr. idem dito.
Ten slotte Germanicus in 14, 15 en 16 n.Chr. Naar mijn idee komt het nieuw ontdekte marskamp bij Oerlinghausen hier nadrukkelijker in beeld. De overgeleverde verhalen zijn wat detailrijker dan die bij de andere campagnes, die we vooral door een gebrek aan details niet uit kunnen sluiten.
Het komt mij zelfs voor dat Germanicus misschien wel meermaals van dit marskamp gebruik gemaakt zou kunnen hebben. Of hij heeft het hergebruikt en was het al aangelegd door een van zijn voorgangers.
Deze opmerking die je maakt verrast me enigszins:
Overigens lijkt het castra op de Senne (nabij Haus Neuland) omstreeks 1 AD te zijn ingericht.
Is dit niet een al te ‘precieze’ duiding? Ik had begrepen dat het in de Augustijnse traditie is aangelegd, hetgeen toch een veel ruimere datering toelaat. Of val ik nu teveel over woorden?
Omdat we Tiberius tussen 9 en 6 v.Chr. naar mijn idee niet uit kunnen sluiten, zou het kamp toen al aangelegd kunnen zijn.
Samenvattend zijn voor de aanleg (c.q. hergebruik) van het kamp bij Oerlinghausen volgens mij de volgende campagnes kandidaat:
- Tiberius 9-6 v.Chr.
- Ahenobarbus 1 n.Chr.
- Vinicius 1-3 n.Chr. (‘immensum bellum’)
- Tiberius 4/5 n.Chr.
- Varus 6/7-9 n.Chr.
- Tiberius 10/11/12 n.Chr.
- Germanicus 14/15/16 n.Chr.
Eigenlijk kunnen we alleen Drusus 11/10/9 v.Chr. wel met een redelijke mate van zekerheid uitsluiten.
Nog heel veel opties dus. En pas nadat er meer archeologische gegevens beschikbaar komen zal het misschien(!) mogelijk worden om bepaalde campagnes naar voren te schuiven of juist uit te sluiten.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.