Dagobert Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Hoe dan ook, ik zou Ahenobarbus (1 n.Chr.) niet
> uit willen sluiten.
>
> Deze opmerking die je maakt verrast me enigszins:
>
> Overigens lijkt het castra op de Senne (nabij Haus
> Neuland) omstreeks 1 AD te zijn ingericht.
>
> Is dit niet een al te ‘precieze’ duiding? Ik
> had begrepen dat het in de Augustijnse traditie is
> aangelegd, hetgeen toch een veel ruimere datering
> toelaat.
Yep, daarin liet ik wat liggen.
De vraag is of Ahenobarbus bij zijn terugkeer vanaf de Elbe eind 3 BC wel bekend was met die smalle pasweg van Oerlinghausen westwaarts. Daar was kennelijk eerder nog geen Romein geweest.
Hij keerde kennelijk terug over handelsroutes die voerden naar Minden alwaar een weg verder westwaarts voerde (Hellweg Wiehengebirge) en voorts algemeen zuidwaarts richting Bielefeld.
De Bielefelderpas is breder (daarmee minder risico), vanuit de verte goed zichtbaar en werd ook later door de Romeinen benut.
Vandaar die aanname.
Na zijn terugkeer werd Ahenobarbus rond 2 BC formeel ontheven van zijn ambt in Illyrië en aangesteld als bevelhebber in Gallia en Germania (daar was hij reeds). Er ontstonden onlusten onder de Cherusken die enkele jaren duurden. Hij voerde een niet succesvolle strijd tegen de Cherusken en werd in 2 AD ontheven.
In dit verband kan in die jaren Ahenobarbus over de Osning zijn gegaan richting Oerlinghausen en mogelijk bedoeld castra hebben ingenomen.
Voorts volgens archeologe Bettina Tremmel:
"Die Clavicula-Tore seien aber ein Indiz auf die Zeit von 1 bis 16 nach Christus”.
Gezien het voorgaande een mogelijke inrichting castra ‘Haus Neuland’ vanaf rond 1 AD te plaatsen.
Werd kennelijk enkele malen benut, het is wachten op bevindingen.
Opm. Clavicula toegangen waren echter reeds eerder bekend doch kennelijk niet algemeen toegepast nog voor het begin van de jaartelling. Ten tijde van Caesar kwam wel een enkele toegang van dit type voor (bij Gergovia en Alesia) doch gebruikelijk was de vorm ‘Titulus’.
Servus,
Vorenus